The research, set in the framework of Continuing Professional Development (CPD) of teachers, investigates how the co-construction of a self-assessment tool for students can support the development of a reflective posture on their own didactic strategies. Within the research-intervention MUSA, Spoke6, Task 3.1.3 “Contrasting and preventing school drop-out in disadvantaged urban neighbourhoods”, a Teacher Professional Development Research was carried out, which started from a request of the management and the instrumental function for the evaluation of the G. Negri lower secondary school (IC Calasanzio, San Siro, Milan) to co-design the self-assessment tool. The questionnaires were administered in all 16 classes in the school (380 students). The research plan envisaged the use of participant observations during Departments, administrations and feedback meetings (one to 12 teachers, on a voluntary basis, and four to third class students). Thematic analysis of the data shows how reflection on the students’ responses prompts some teachers to question the correlation between their teaching strategies and pupils’ understanding of disciplinary concepts. There is evidence of an assumption of awareness of the centrality of lexical choices and communicative strategies in teaching-learning processes, to support in particular non-Italian speaking pupils and those with socio-cultural disadvantages.
La ricerca, nell’ambito dello Sviluppo Professionale Continuo (CPD) degli insegnanti, indaga come la co-costruzione di uno strumento di autovalutazione per gli studenti possa sostenere lo sviluppo di una postura riflessiva sulle proprie strategie didattiche. Nella cornice della ricerca-intervento MUSA, Spoke6, Task 3.1.3 “Contrasto e prevenzione dell’abbandono scolastico in quartieri urbani svantaggiati”, è stata condotta una Ricerca-Formazione, che ha preso le mosse dalla richiesta della Dirigente e della funzione strumentale per la valutazione della SIG G. Negri (IC Calasanzio, San Siro, Milano) di co-costruire uno strumento di autovalutazione. I questionari sono stati somministrati in tutte le 16 classi della scuola (380 studenti). Il piano di ricerca prevedeva l’utilizzo di osservazioni partecipanti durante i Dipartimenti, le somministrazioni e gli incontri di restituzione (uno con 12 insegnanti volontari e quattro agli studenti delle classi terze). L’analisi tematica dei dati mostra come la riflessione sulle risposte degli studenti spinga alcuni insegnanti a interrogarsi sulla correlazione tra le loro strategie didattiche e la comprensione dei concetti disciplinari da parte degli alunni. Si evidenzia un’assunzione di consapevolezza della centralità delle scelte lessicali e delle modalità comunicative nei processi di insegnamento-apprendimento, al fine di sostenere in particolare gli alunni non italofoni e quelli con svantaggi socio-culturali.
Cotza, V., Fredella, C. (2024). Autovalutazione degli studenti e sviluppo professionale degli insegnanti nella Scuola Secondaria di I grado. Una ricerca collaborativa nel quartiere di San Siro. In R. Tammaro, C. Lisimberti, A. Tinterri (a cura di), Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie, Atti del Convegno Internazionale SIRD (pp. 358-367). Pensa MultiMedia.
Autovalutazione degli studenti e sviluppo professionale degli insegnanti nella Scuola Secondaria di I grado. Una ricerca collaborativa nel quartiere di San Siro
Cotza, V.;Fredella, C
2024
Abstract
The research, set in the framework of Continuing Professional Development (CPD) of teachers, investigates how the co-construction of a self-assessment tool for students can support the development of a reflective posture on their own didactic strategies. Within the research-intervention MUSA, Spoke6, Task 3.1.3 “Contrasting and preventing school drop-out in disadvantaged urban neighbourhoods”, a Teacher Professional Development Research was carried out, which started from a request of the management and the instrumental function for the evaluation of the G. Negri lower secondary school (IC Calasanzio, San Siro, Milan) to co-design the self-assessment tool. The questionnaires were administered in all 16 classes in the school (380 students). The research plan envisaged the use of participant observations during Departments, administrations and feedback meetings (one to 12 teachers, on a voluntary basis, and four to third class students). Thematic analysis of the data shows how reflection on the students’ responses prompts some teachers to question the correlation between their teaching strategies and pupils’ understanding of disciplinary concepts. There is evidence of an assumption of awareness of the centrality of lexical choices and communicative strategies in teaching-learning processes, to support in particular non-Italian speaking pupils and those with socio-cultural disadvantages.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cotza-2024-Ricerca didattica-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
668.77 kB
Formato
Adobe PDF
|
668.77 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.