The global competitive landscapes of innovation and imitation have significantly changed the relative position of many Nation-States. First of all, the position of United States. US in the past had ruled the diffusion of innovations and the 'block' of imitations, but now they have lost their historical leadership, and are looking for a new role in the control of the innovation and imitation processes. Also the main European countries (such as UK, Germany and the USSR. And even Italy, in spite of an important industrial history and the best creative skills in the world) lost their leadership in innovation, although they played a leading role in the social and economic development of last century closed markets. Conversely, globalization has expanded rapidly the market potential of corporations with headquarters in countries with a high propensity to innovation (e.g. the Japanese companies), and has also promoted the growth of new countries, especially in the Far East (e.g. in South-Korea, India, Taiwan), with favorable market conditions (especially in terms of low labor costs) to develop advanced skills for imitation and creative imitation.

I global network hanno modificato notevolmente i confini competitivi di innovazione e di imitazione ed inoltre hanno trasformato la posizione competitiva di numerosi Stati-Nazione e le relazioni tra imprese globali e aziende locali. In tal senso, si è ridotta drasticamente la leadership di innovazione dei principali paesi europei che, nei mercati chiusi del secolo scorso, avevano ricoperto un ruolo guida nelle politiche di sviluppo sociale ed economico delle imprese e delle popolazioni (in particolare, Regno Unito, Germania e URSS, ma anche l’Italia, non ostante un’importante storia industriale e le migliori capacità creative del mondo). Gli Stati Uniti, che in passato avevano governato la diffusione delle innovazioni e il ’blocco’ delle imitazioni, oggi stanno perdendo storiche posizioni di leadership negli investimenti e nei risultati della ricerca di base a ed applicata, e stanno assumendo nuovi ruoli nello sviluppo e nel controllo dei processi di innovazione e di imitazione: La globalizzazione ha infine ampliato rapidamente le potenzialità di mercato delle corporations con headquarters in paesi ad altissima propensione all’innovazione (in particolare, il sistema delle imprese giapponesi) ed inoltre ha favorito la crescita di nuovi paesi, soprattutto dell’estremo oriente, che hanno approfittato di favorevoli condizioni di mercato (specialmente in termini di basso costo del lavoro) per sviluppare capacità ed abilità avanzate di imitazione e di imitazione creativa (come nelle corporations di Sud-Corea, India, Taiwan).

Brondoni, S., Corniani, M. (2014). Network globali e partner locali. I processi di imitazione e di innovazione nello sviluppo delle imprese globali di USA, Cina, Giappone e Sud Corea. In F. Mazzola, D. Musolino, V. Provenzano (a cura di), Reti, nuovi settori e sostenibilità. Prospettive per l'analisi e le politiche regionali (pp. 103-118). Milano : FrancoAngeli.

Network globali e partner locali. I processi di imitazione e di innovazione nello sviluppo delle imprese globali di USA, Cina, Giappone e Sud Corea

BRONDONI, SILVIO;CORNIANI, MARGHERITA
2014

Abstract

The global competitive landscapes of innovation and imitation have significantly changed the relative position of many Nation-States. First of all, the position of United States. US in the past had ruled the diffusion of innovations and the 'block' of imitations, but now they have lost their historical leadership, and are looking for a new role in the control of the innovation and imitation processes. Also the main European countries (such as UK, Germany and the USSR. And even Italy, in spite of an important industrial history and the best creative skills in the world) lost their leadership in innovation, although they played a leading role in the social and economic development of last century closed markets. Conversely, globalization has expanded rapidly the market potential of corporations with headquarters in countries with a high propensity to innovation (e.g. the Japanese companies), and has also promoted the growth of new countries, especially in the Far East (e.g. in South-Korea, India, Taiwan), with favorable market conditions (especially in terms of low labor costs) to develop advanced skills for imitation and creative imitation.
Capitolo o saggio
global network, local partners
Italian
Reti, nuovi settori e sostenibilità. Prospettive per l'analisi e le politiche regionali
Mazzola, F; Musolino, D; Provenzano, V
2014
978-88-917-0887-8
51
FrancoAngeli
103
118
Brondoni, S., Corniani, M. (2014). Network globali e partner locali. I processi di imitazione e di innovazione nello sviluppo delle imprese globali di USA, Cina, Giappone e Sud Corea. In F. Mazzola, D. Musolino, V. Provenzano (a cura di), Reti, nuovi settori e sostenibilità. Prospettive per l'analisi e le politiche regionali (pp. 103-118). Milano : FrancoAngeli.
none
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