The chapter constitutes the epistemological and theoretical framework for the whole book, that is dedicated to the systemic-relational approach in pedagogy. There is a discussion of the presuppositions of a complex theory of communication, knowledge and learning that should inform and accompany the pedagigical praxis, offering reference points to professionals in interpretinh their role, positioning, and specific action in the field.
Il capitolo costituisce la cornice epistemologica e teorica del libro, dedicato all'approccio sistemico-relazionale in pedagogia. Si discutono le premesse di una teoria complessa della comunicazione, della conoscenza e dell'apprendimento che dovrebbe informare e accompagnare la prassi pedagogica fornendo punti di riferimento per i professionisti nell'interpretare il loro ruolo, posizionamento e azione specifica nel campo.
Formenti, L. (2024). Agire e comunicare: pragmatismo e teorie sistemiche. In L. Formenti (a cura di), Le regole della bellezza. Pedagogia sistemica in azione (pp. 23-44). Milano : Franco Angeli.
Agire e comunicare: pragmatismo e teorie sistemiche
Formenti, L
2024
Abstract
The chapter constitutes the epistemological and theoretical framework for the whole book, that is dedicated to the systemic-relational approach in pedagogy. There is a discussion of the presuppositions of a complex theory of communication, knowledge and learning that should inform and accompany the pedagigical praxis, offering reference points to professionals in interpretinh their role, positioning, and specific action in the field.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.