The chapter presents a definition of systemic reflexivity, as a skill for professionals of education that needs to be distinguished from mere reflection for its features of complexity, criticality, collaboration/co-evolution, curiosity and creativity. The authors present and analise eight reflexive exercises designed within an international research project, as occasions to reflect on case stories, to analise positionings and relationships, multiply eyesights, exert circularity and ipothesization, project and assess in participatory and generative ways.
Il capitolo presenta una definizione della riflessività sistemica, come competenza dei professionisti dell'educazione che dovrebbe essere distinta dalla mera riflessione per le sue caratteristiche di complessità, criticità, collaborazione/co-evolutione, curiosità e creatività. Le autrici presentano e analizzano otto esercitazioni riflessive messe a punto in un progetto di ricerca internazionale, come altrettante occasioni per riflettere su storie di casi, analizzare posture e relazioni, moltiplicare gli sguardi, esercitare circolarità e ipotizzazione, progettare e valutare in modi partecipati e generativi.
Formenti, L., Rigamonti, A. (2024). Scrivere, immaginare, inter-agire: 8 esercizi metariflessivi. In L. Formenti (a cura di), Le regole della bellezza. Pedagogia sistemica in azione (pp. 45-79). Milano : Franco Angeli.
Scrivere, immaginare, inter-agire: 8 esercizi metariflessivi
Formenti, L
Primo
;Rigamonti, ASecondo
2024
Abstract
The chapter presents a definition of systemic reflexivity, as a skill for professionals of education that needs to be distinguished from mere reflection for its features of complexity, criticality, collaboration/co-evolution, curiosity and creativity. The authors present and analise eight reflexive exercises designed within an international research project, as occasions to reflect on case stories, to analise positionings and relationships, multiply eyesights, exert circularity and ipothesization, project and assess in participatory and generative ways.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.