The chapter presents two projects of participatory research with two teams of professionals in child protection services. The author's thesis is that aesthetical reflexivity is a useful aid in building meaning and well-being in teamwork, especially when it is successful in connecting the microlevel, i.e. the self-reflexive capacity of an individual worker, based on the narration of experience and presentational languages, together with the mesolvel, i.e. the system's capacity of taking care of relationships, communication and interactions among professionals, within the agency and in relation to other agencies and professionals. The two case studies presented by the author illustrate how the cooperative research method could be used in training, but also in pedagogical consultation and supervision.
Il capitolo presenta due progetti di ricerca partecipata con equipe di professionisti in ambito di tutela minori. La tesi dell'autrice è che la riflessività estetica sia un utile supporto per costruire senso e benessere nel lavoro d'equipe, soprattutto quando riesce a connettere il piano micro, ovvero la capacità autoriflessiva del singolo operatore, fondata sulla narrazione d'esperienza e i linguaggi presentazionali, e il piano meso, ovvero la capacità del sistema di prendersi cura delle relazioni, comunicazioni e interazioni tra professionisti, dentro il servizio e in relazione ad altri servizi e professionisti. I due casi di studio presentati illustrano come il metodo della ricerca cooperativa può essere usato in ambito formativo, ma anche nella consulenza e supervisione pedagogica.
Formenti, L. (2024). Senso e benessere nel lavoro di tutela: esempi di ricerca partecipata. In L. Formenti (a cura di), Le regole della bellezza. Pedagogia sistemica in azione (pp. 216-237). Milano : Franco Angeli.
Senso e benessere nel lavoro di tutela: esempi di ricerca partecipata
Formenti, L
Primo
2024
Abstract
The chapter presents two projects of participatory research with two teams of professionals in child protection services. The author's thesis is that aesthetical reflexivity is a useful aid in building meaning and well-being in teamwork, especially when it is successful in connecting the microlevel, i.e. the self-reflexive capacity of an individual worker, based on the narration of experience and presentational languages, together with the mesolvel, i.e. the system's capacity of taking care of relationships, communication and interactions among professionals, within the agency and in relation to other agencies and professionals. The two case studies presented by the author illustrate how the cooperative research method could be used in training, but also in pedagogical consultation and supervision.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.