This paper aims to explore the role of self-assessment skills within the PCTO training project through the analysis of a tutoring action carried out in an Italian high school in 2022. The research, which originated from an evaluative survey of the tutoring action, explores teachers' and students' perceptions of the functions of the PCTO, with particular reference to the development of self-assessment skills. The development of such skills is one of the primary objectives in processes of supporting self-orientation: this paper, therefore, aims to investigate the conditions that make their promotion possible, starting with the perceptions and expectations of students and teachers regarding the role of the PCTO. The macro-issue that forms the background to these questions concerns the ability of the school system to reconcile, limited to the training device of the PCTO, its educational goals with the needs of the labor market, without becoming completely subordinate to the latter. Data collection, embedded within a participatory evaluation process of the tutoring action, was conducted through self-report instruments (questionnaires to students) and focus groups (to teachers). The textual data were analyzed through a process of thematic reflective analysis. The results of the focus groups with teachers show a superficial sharing of the PCTO objectives in relation to self-orientation and self-evaluation in favor of an instrumental conception of the school in relation to job placement, while the analysis of the students' questionnaires shows a greater openness to a redefinition of the meanings of the experience.
Il presente contributo si propone di indagare il ruolo delle competenze di autovalutazione all’interno del progetto formativo del PCTO, mediante l’analisi di un’azione di tutoraggio realizzata in un istituto d’istruzione secondario lombardo nel 2022. La ricerca, nata da un’indagine valutativa dell’azione di tutoraggio, esplora le percezioni di docenti e studenti sulle funzioni del PCTO, con particolare riferimento allo sviluppo delle competenze di autovalutazione. Lo sviluppo di tali competenze rappresenta uno degli obiettivi primari nei processi di sostegno all’autorientamento: questo lavoro intende perciò indagare le condizioni che ne rendono possibile la promozione, a partire dalle percezioni e dalle aspettative di studenti e docenti rispetto al ruolo del PCTO. La macro-questione che fa da sfondo a questi interrogativi riguarda la capacità del sistema scolastico di conciliare, limitatamente al dispositivo formativo del PCTO, i propri obiettivi educativi con le esigenze del mercato del lavoro, senza diventare completamente subordinato a quest’ultimo. La raccolta dati, inserita all’interno di un processo di valutazione partecipata dell’azione di tutoraggio, è stata condotta mediante strumenti self-report (questionari agli studenti) e focus group (agli insegnanti). I dati testuali sono stati analizzati attraverso un procedimento di analisi tematica riflessiva. I risultati dei focus group con i docenti mostrano una condivisione superficiale degli obiettivi del PCTO in relazione all’autoorientamento e all'autovalutazione a favore di una concezione strumentale della scuola in relazione al posizionamento lavorativo, mentre dall’analisi dei questionari degli studenti emerge una maggiore apertura a una ridefinizione dei significati dell’esperienza.
Flammia, M., Paciletti, P. (2024). Il ruolo del PCTO nella promozione delle competenze di autovalutazione: il punto di vista di studenti e docenti. In G. Pastori, L. Zecca, F. Zuccoli (a cura di), Cantieri aperti e scuole in costruzione Alla ricerca di nuovi "modelli" e pratiche per una scuola democratica (pp. 335-339). FrancoAngeli.
Il ruolo del PCTO nella promozione delle competenze di autovalutazione: il punto di vista di studenti e docenti
Flammia, M
;Paciletti, P
2024
Abstract
This paper aims to explore the role of self-assessment skills within the PCTO training project through the analysis of a tutoring action carried out in an Italian high school in 2022. The research, which originated from an evaluative survey of the tutoring action, explores teachers' and students' perceptions of the functions of the PCTO, with particular reference to the development of self-assessment skills. The development of such skills is one of the primary objectives in processes of supporting self-orientation: this paper, therefore, aims to investigate the conditions that make their promotion possible, starting with the perceptions and expectations of students and teachers regarding the role of the PCTO. The macro-issue that forms the background to these questions concerns the ability of the school system to reconcile, limited to the training device of the PCTO, its educational goals with the needs of the labor market, without becoming completely subordinate to the latter. Data collection, embedded within a participatory evaluation process of the tutoring action, was conducted through self-report instruments (questionnaires to students) and focus groups (to teachers). The textual data were analyzed through a process of thematic reflective analysis. The results of the focus groups with teachers show a superficial sharing of the PCTO objectives in relation to self-orientation and self-evaluation in favor of an instrumental conception of the school in relation to job placement, while the analysis of the students' questionnaires shows a greater openness to a redefinition of the meanings of the experience.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.