The chapter illustrates a complex method for searching around the meaning of narrative practices in an oncology unit, within an Italian hospital. A group of health professionals (doctors and nurses) re-constructs, de-constructs and co-constructs, together with researchers in pedagogy their representations of narrative medicine, starting from the storytelling of experiences and analyzing the assumptions revealed by these narrations. The outcome is to sensitize all the participants, and their working context, to the complexity of definition of narrative medicine and iits use in care practice, as well as to foster critical reflexivity about the underlying paradigms.
Il contributo presenta un metodo complesso per ricercare il senso delle pratiche narrative in un reparto ospedaliero di oncologia. Un gruppo di professionisti della salute (medici e infermieri) ri-costruisce, de-costruisce e co-costruisce insieme ai ricercatori pedagogisti le proprie rappresentazioni della medicina narrativa, partendo dal racconto di esperienze e analizzando i presupposti che questi racconti svelano. Il risultato è di sensibilizzare i partecipanti, e il loro contesto di lavoro, alla complessità della definizione di medicina narrativa e del suo utilizzo nella pratica di cura, oltre che di favorire la riflessione critica sui paradigmi sottostanti.
Galimberti, A., D'Oria, M., Castiglioni, M., Formenti, L. (2016). Pratiche di cura e medicina narrativa: una ricerca cooperativa all'Istituto Europeo di Oncologia. In F. Marone (a cura di), La medicina narrativa e le buone pratiche nei contesti della cura. Metodologie, Strumenti, Linguaggi (pp. 45-69). Lecce-Brescia : Pensa MultiMedia.
Pratiche di cura e medicina narrativa: una ricerca cooperativa all'Istituto Europeo di Oncologia
GALIMBERTI, ANDREAPrimo
;D'ORIA, MARIKASecondo
;CASTIGLIONI, MICAELA DONATELLAPenultimo
;FORMENTI, LAURAUltimo
2016
Abstract
The chapter illustrates a complex method for searching around the meaning of narrative practices in an oncology unit, within an Italian hospital. A group of health professionals (doctors and nurses) re-constructs, de-constructs and co-constructs, together with researchers in pedagogy their representations of narrative medicine, starting from the storytelling of experiences and analyzing the assumptions revealed by these narrations. The outcome is to sensitize all the participants, and their working context, to the complexity of definition of narrative medicine and iits use in care practice, as well as to foster critical reflexivity about the underlying paradigms.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.