Faced with the dramatic perceptions and representations of death, the Ancient Greek world implemented some strategies that could be considered educational elaborations of mourning, both individually and collectively. We would like to analyze two particular strategies used by the Greek cities to deal with death: on the one hand, tragedy, on the other, funeral oration. These strategies function on different registers, impacting diversely on participants, proposing two meanings that complement each other, able to integrate the problem of pain and loss and the end of life with the idea of a community that continues to grow and share the continuity of its history. Reflecting on these strategies allows us to consider how the Ancient Greek culture avoided making death a spectacle and sought to accommodate and manage the emotional aspects of deep mourning, contrary to what is often the case in current culture. As for the history of education and education, it is necessary to consider mourning modalities in Ancient Greece as they allow us to reflect on the strategies used to overcome the taboo of death that currently runs through our society. Forms processing ancient mourning, which provide significant and crucial aspects (such as the care of the corpse, sharing, accepting the ritual manifestation of emotions, as well as the ability to build a shared memory from mourning) that move through two strategies (tragedy/epitaph; private/public, female/male) urge us to consider how these aspects have been neglected or raise fears which obstruct a true pedagogy of death
Di fronte a percezioni e a rappresentazioni così drammatiche e angoscianti della morte, il mondo greco antico cerca di mettere in atto alcune strategie che potremmo definire educative nell’elaborazione del lutto, sia individuale sia collettivo. In questa sede, vorremmo analizzare in particolare due strade percorse dalla città greca per giungere ad affrontare l’evento della morte: da un lato, la tragedia, dall’altro l’orazione funebre, strategie che si muovono su diversi registri, attivano in maniera differenziata i partecipanti, propongono due orizzonti di senso che si completano a vicenda, in modo da riuscire ad integrare il problema del dolore e della perdita, della fine della vita, con l’idea di una comunità che continua a crescere e a condividere mete nella continuità della propria storia. La riflessione su tali strategie ci permette di considerare quanto la cultura greca antica abbia fuggito la spettacolarizzazione della morte, e abbia invece cercato di accogliere e gestire gli aspetti emozionali profondi del lutto, contrariamente a quanto avviene sovente nella cultura attuale. Per quanto riguarda la storia della pedagogia e dell’educazione, si rende pertanto necessaria una considerazione delle modalità di elaborazione del lutto nella Grecia antica in quanto esse ci permettono di riflettere sulle strategie utilizzate per superare il tabù della morte che attualmente attraversa la nostra società. Le forme di elaborazione antiche, che prevedono alcuni aspetti significativi e cruciali (quali la cura del cadavere, la condivisione, l’accoglimento e la manifestazione rituale delle emozioni, ma anche la capacità di costruire una memoria condivisa a partire dal lutto) e che si muovono, appunto attraverso due percorsi (tragedia/epitafio; privato/pubblico, femminile/maschile) ci spingono a considerare quanto invece tali aspetti attualmente risultino trascurati o suscitino timori non consentendo una vera pedagogia della morte.
Seveso, G. (2015). Educazione all'elaborazione del lutto nella Grecia antica. In A. Cagnolati, J.L. Hernandez Huerta (a cura di), La Pedagogía ante la Muerte: reflexiones e interpretaciones en perspectivas histórica y filosófica. Simposio de Historia de la Educación. (pp. 191-197). Salamanca : FahrenHouse.
Educazione all'elaborazione del lutto nella Grecia antica
Seveso, G
2015
Abstract
Faced with the dramatic perceptions and representations of death, the Ancient Greek world implemented some strategies that could be considered educational elaborations of mourning, both individually and collectively. We would like to analyze two particular strategies used by the Greek cities to deal with death: on the one hand, tragedy, on the other, funeral oration. These strategies function on different registers, impacting diversely on participants, proposing two meanings that complement each other, able to integrate the problem of pain and loss and the end of life with the idea of a community that continues to grow and share the continuity of its history. Reflecting on these strategies allows us to consider how the Ancient Greek culture avoided making death a spectacle and sought to accommodate and manage the emotional aspects of deep mourning, contrary to what is often the case in current culture. As for the history of education and education, it is necessary to consider mourning modalities in Ancient Greece as they allow us to reflect on the strategies used to overcome the taboo of death that currently runs through our society. Forms processing ancient mourning, which provide significant and crucial aspects (such as the care of the corpse, sharing, accepting the ritual manifestation of emotions, as well as the ability to build a shared memory from mourning) that move through two strategies (tragedy/epitaph; private/public, female/male) urge us to consider how these aspects have been neglected or raise fears which obstruct a true pedagogy of deathFile | Dimensione | Formato | |
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