The essay summarizes some aspects and problems of the nineteenth-century pedagogical reflections: it is characterized by some recurrent themes: first of all, the theme of schooling and the reform of school curricula is very important, with attention to the work dimension, to education in contact with nature, to the dimension aesthetics. In addition, the category of educational subjects is expanded, with the discovery of the needs and interests of early childhood and the education of the disabled. Finally, attention is drawn to the ideological function of education and to the theoretical and methodological dimension of pedagogy.
Il saggio sintetizza alcuni aspetti e problemi delle riflessioni pedagogiche del XIX secolo. Il pensiero pedagogico dell’Ottocento è caratterizzato da alcune tematiche ricorrenti: è molto sentito, innanzitutto, il tema della scolarizzazione e della riforma dei curricoli scolastici, con attenzione alla dimensione del lavoro, a quella dell’educazione a contatto con la natura, alla dimensione estetica. Si amplia, inoltre, la categoria dei soggetti educativi, con la scoperta di bisogni e interessi della prima infanzia e dell’educabilità dei disabili. Emerge, infine, l’attenzione alla funzione ideologica dell’educazione e alla dimensione teorica e metodologica della pedagogia
Seveso, G. (2012). Tensioni utopiche e nuovi soggetti educativi nel pensiero pedagogico nell'Ottocento europeo. In U. Eco (a cura di), L'età moderna e contemporanea - L'Ottocento l'età del Romanticismo (pp. 498-512). Milano : Gruppo Editoriale L'Espresso.
Tensioni utopiche e nuovi soggetti educativi nel pensiero pedagogico nell'Ottocento europeo
Seveso, G
2012
Abstract
The essay summarizes some aspects and problems of the nineteenth-century pedagogical reflections: it is characterized by some recurrent themes: first of all, the theme of schooling and the reform of school curricula is very important, with attention to the work dimension, to education in contact with nature, to the dimension aesthetics. In addition, the category of educational subjects is expanded, with the discovery of the needs and interests of early childhood and the education of the disabled. Finally, attention is drawn to the ideological function of education and to the theoretical and methodological dimension of pedagogy.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
pedagogia nell'Ottocento ECO.pdf
Solo gestori archivio
Dimensione
9.79 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.79 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.