The paper deals with the role of consumers in the process of market transformation, both theoretically and empirically. Two case studies have been selected (Eataly and GAS Roccafranca, Turin) that will be employed in order to describe how the supply side of the market answers to the new and increasing consumers’ expectations in terms of sustainability and authenticity of goods and services within the food sector. Eataly can be considered an example of a traditional business model (large specialized stores chain) that has been reconsidered in order to fulfill new needs, while the GAS can be seen as a relatively new channel which is confronting and challenging traditional distribution systems. Implications of the study for theory building and management will be discussed.

Il paper illustra sul piano teorico ed empirico il ruolo dei consumatori nel processo di trasformazione del mercato nel settore della distribuzione alimentare. Facendo ricorso a due casi (Eataly e il Gruppo d’Acquisto Solidale Roccafranca, Torino) si illustrano le diverse modalità con cui l’offerta di mercato risponde alle nuove e crescenti istanze espresse dai consumatori in termini di sostenibilità e autenticità di beni e servizi legati al mercato alimentare. Il caso Eataly può essere interpretato come una rivisitazione di una formula imprenditoriale tradizionale (la grande distribuzione specializzata), mentre il GAS costituisce un canale relativamente nuovo e tendenzialmente antagonista rispetto all’offerta tradizionale. Le implicazioni di queste due modalità di organizzazione commerciale sono discusse in relazione alla letteratura e alla prassi professionale.

Sebastiani, R., Dalli, D., Montagnini, F. (2011). L'anticonsumo nel settore alimentare: come i consumatori plasmano il mercato. In The proceedings of the 10th International Conference Marketing Trends. Paris-Venice.

L'anticonsumo nel settore alimentare: come i consumatori plasmano il mercato

MONTAGNINI, FRANCESCA
2011

Abstract

The paper deals with the role of consumers in the process of market transformation, both theoretically and empirically. Two case studies have been selected (Eataly and GAS Roccafranca, Turin) that will be employed in order to describe how the supply side of the market answers to the new and increasing consumers’ expectations in terms of sustainability and authenticity of goods and services within the food sector. Eataly can be considered an example of a traditional business model (large specialized stores chain) that has been reconsidered in order to fulfill new needs, while the GAS can be seen as a relatively new channel which is confronting and challenging traditional distribution systems. Implications of the study for theory building and management will be discussed.
paper
Anti-consumption, food, sustainability, case study
Anti-consumo, settore alimentare, sostenibilità, casi studio
Italian
10th International Conference Marketing Trends
2011
Jean-Claude Andreani
The proceedings of the 10th International Conference Marketing Trends
978-2-9532811-2-5
2011
none
Sebastiani, R., Dalli, D., Montagnini, F. (2011). L'anticonsumo nel settore alimentare: come i consumatori plasmano il mercato. In The proceedings of the 10th International Conference Marketing Trends. Paris-Venice.
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