The Giufà Project aims to preserve and transmit an important heritage based on oral sources by building new active and participating communities through social theater and storytelling methods around the character of Giufà, the protagonist of many traditional Mediterranean stories. Among the project’s many declinations, this article analyzes some results of the intergenerational and intercultural workshops, whose aim was to facilitate dialogue between local communities in search of elements of commonality between the histories of the peoples who inhabit the Mediterranean basin. The Giufà Project, considered a case study, allows a reflection on performative experiences, understood as tools for heritage education.

The Giufà Project mira a conservare e tramandare un importante nucleo patrimoniale basato su fonti orali, attraverso la costruzione di nuove comunità attive e partecipanti, tramite metodologie di teatro sociale e di narrazione intorno al personaggio di Giufà, protagonista di molte storie tradizionali del Mediterraneo. Tra le numerose declinazioni del progetto, questo contributo analizza alcuni esiti dei laboratori rivolti a pubblici intergenerazionali e interculturali, il cui obiettivo risulta facilitare un dialogo tra le comunità locali per la ricerca degli elementi di comunanza tra le storie dei popoli che insistono nel bacino del Mediterraneo. The Giufà Project, osservato come caso studio, permette una riflessione sulle esperienze performative, intese come strumenti di educazione al patrimonio culturale.

De Nicola, A., Fatini, L. (2024). A cavallo tra oralità, narrazione e identità: The Giufà Project, quando il laboratorio teatrale crea nuove comunità educanti tra intercultura e intergenerazionalità. Between orality, narrative, and identity: The Giufà Project, when the theater workshop creates new intercultural and intergenerational educational communities. IUL RESEARCH, 5(V. 5 N. 10 (2024): Attualità pedagogiche e linguaggi artistici per l’accessibilità, l’integrazione, il dialogo interculturale e la cultura della pace), 238-247 [10.57568/iulresearch.v5i10.635].

A cavallo tra oralità, narrazione e identità: The Giufà Project, quando il laboratorio teatrale crea nuove comunità educanti tra intercultura e intergenerazionalità. Between orality, narrative, and identity: The Giufà Project, when the theater workshop creates new intercultural and intergenerational educational communities.

De Nicola, A
Primo
;
2024

Abstract

The Giufà Project aims to preserve and transmit an important heritage based on oral sources by building new active and participating communities through social theater and storytelling methods around the character of Giufà, the protagonist of many traditional Mediterranean stories. Among the project’s many declinations, this article analyzes some results of the intergenerational and intercultural workshops, whose aim was to facilitate dialogue between local communities in search of elements of commonality between the histories of the peoples who inhabit the Mediterranean basin. The Giufà Project, considered a case study, allows a reflection on performative experiences, understood as tools for heritage education.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
performative languages, heritage education, culture of peace, interculturalism and intergeneration, social and community theater
linguaggi performativi, educazione al patrimonio culturale, cultura della pace, intercultura e intergenerazionalità, teatro sociale e di comunità
Italian
2024
5
V. 5 N. 10 (2024): Attualità pedagogiche e linguaggi artistici per l’accessibilità, l’integrazione, il dialogo interculturale e la cultura della pace
238
247
open
De Nicola, A., Fatini, L. (2024). A cavallo tra oralità, narrazione e identità: The Giufà Project, quando il laboratorio teatrale crea nuove comunità educanti tra intercultura e intergenerazionalità. Between orality, narrative, and identity: The Giufà Project, when the theater workshop creates new intercultural and intergenerational educational communities. IUL RESEARCH, 5(V. 5 N. 10 (2024): Attualità pedagogiche e linguaggi artistici per l’accessibilità, l’integrazione, il dialogo interculturale e la cultura della pace), 238-247 [10.57568/iulresearch.v5i10.635].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DeNicola-2024-IUL Res-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 340.36 kB
Formato Adobe PDF
340.36 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/538941
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact