Education professionals often face distress, making it essential to prepare them to navigate it during their university education. This involves promoting experiential learning practices that foster critical, reflective thinking and encourage engagement with others and oneself. Such approaches can improve well-being by assigning new meanings to experiences and guiding future actions. Our contribution, part of the collaborative Erasmus+ project involving Milano-Bicocca University, examines these themes within education. Within this project, two experts by experience in mental health co-designed and co-conducted some lessons in the bachelor’s degree in educational sciences. Feedback from a focus group involving students who attended these lessons offers valuable insights for reflecting on ways to develop new visions of educational practices oriented towards professional well-being, particularly in the field of mental health.

I professionisti dell’educazione sono esposti al disagio, quindi è essenziale prepararli ad attraversarlo già durante la formazione universitaria, promuovendo pratiche di apprendimento esperienziale che favoriscono il pensiero critico, riflessivo e il contatto con l’altro e con se stessi. Ciò può migliorare il benessere, attribuendo nuovi significati alle esperienze e orientando le azioni future. Il nostro contributo esplora queste tematiche nel lavoro educativo, a partire dal progetto Erasmus+ , a cui partecipa l’Università di Milano-Bicocca. In questo progetto, due esperti per esperienza in salute mentale hanno co-progettato e co-condotto alcune lezioni nel Corso di Laurea in Scienze dell’Educazione. I feedback di un focus group con alcune studentesse partecipanti a tali lezioni offrono spunti preziosi per riflettere sulle modalità di costruire nuove visioni del lavoro educativo orientate al benessere dei professionisti, in particolare dell’ambito della salute mentale.

Daniele, K., Gambacorti Passerini, M. (2024). Il valore delle esperienze di disagio nella formazione universitaria per promuovere benessere nel lavoro educativo. JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE, 6(2), 81-92 [10.14658/PUPJ-jhce-2024-2-8].

Il valore delle esperienze di disagio nella formazione universitaria per promuovere benessere nel lavoro educativo

Daniele, K;Gambacorti Passerini, MB
2024

Abstract

Education professionals often face distress, making it essential to prepare them to navigate it during their university education. This involves promoting experiential learning practices that foster critical, reflective thinking and encourage engagement with others and oneself. Such approaches can improve well-being by assigning new meanings to experiences and guiding future actions. Our contribution, part of the collaborative Erasmus+ project involving Milano-Bicocca University, examines these themes within education. Within this project, two experts by experience in mental health co-designed and co-conducted some lessons in the bachelor’s degree in educational sciences. Feedback from a focus group involving students who attended these lessons offers valuable insights for reflecting on ways to develop new visions of educational practices oriented towards professional well-being, particularly in the field of mental health.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Experiential Learning; Educators’ Well-being; Distress; Higher Education; Reflective Practices
apprendimento esperienziale benessere degli educatori disagio formazione universitaria pratiche riflessive
Italian
2024
6
2
81
92
open
Daniele, K., Gambacorti Passerini, M. (2024). Il valore delle esperienze di disagio nella formazione universitaria per promuovere benessere nel lavoro educativo. JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE, 6(2), 81-92 [10.14658/PUPJ-jhce-2024-2-8].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/532223
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