Education for sustainability aims to develop knowledge, skills and values in children to create equitable and democratic contexts. It intercepts different dimensions of educational practices, fostering transformations in individual and collective behaviour, aimed at living more in tune with others in the environment. For practitioners designing sustainable educational contexts therefore appears to be a crucial need. A reflexive thematic analysis of international and national documents that thematise, more or less explicitly, education for sustainability, highlights three main themes: the well-being of people, respect for the planet and the active participation of children as agents of change. Educating for sustainability in children's services can therefore make it possible to recognise the value of awareness, empowerment and collective action.
L'educazione alla sostenibilità mira a sviluppare in bambine e bambin conoscenze, competenze e valori per creare contesti equi e democratici. Essa intercetta diverse dimensioni delle pratiche educative, favorendo trasformazioni nei comportamenti individuali e collettivi, volti a vivere in maggior sintonia con gli altri nell'ambiente. Per educatrici e educatori, progettare contesti educativi sostenibili appare pertanto un’esigenza cruciale. Un'analisi tematica riflessiva dei documenti internazionali e nazionali che tematizzano, in modo più o meno esplicito, l’educazione alla sostenibilità, evidenzia tre temi principali: il benessere delle persone, il rispetto del pianeta e la partecipazione attiva di bambine e bambini come agenti di cambiamento. Educare alla sostenibilità nei servizi per l'infanzia può dunque permettere di riconoscere il valore della consapevolezza, della responsabilizzazione e dell’azione di tutte e tutti.
Educare bambine e bambini alla sostenibilità: declinazioni possibili da documenti nazionali e internazionali
Guerra, M;Luini, L;Rota, F
2024
Abstract
Education for sustainability aims to develop knowledge, skills and values in children to create equitable and democratic contexts. It intercepts different dimensions of educational practices, fostering transformations in individual and collective behaviour, aimed at living more in tune with others in the environment. For practitioners designing sustainable educational contexts therefore appears to be a crucial need. A reflexive thematic analysis of international and national documents that thematise, more or less explicitly, education for sustainability, highlights three main themes: the well-being of people, respect for the planet and the active participation of children as agents of change. Educating for sustainability in children's services can therefore make it possible to recognise the value of awareness, empowerment and collective action.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.