The essay aims to offer some elements for thought to think about rights, education and social justice in the perspective of cultural anthropology. Firstly, it highlights the specificity of the anthropological gaze in addressing the issue of rights. Secondly, it problematises the way in which the concept of culture tends to be used in public discourse and, more specifically, in the field of human rights and childhood. Finally, it dwells on some currents in the anthropology of education, an important sub-sector of cultural anthropology, which have read the theme of education in relation to the question of rights and social justice.
Il saggio si propone di offrire alcuni spunti di riflessione per pensare i diritti, l'educazione e la giustizia sociale nella prospettiva dell’antropologia culturale. In primo luogo, mette in evidenza la specificità dello sguardo antropologico nell'affrontare il tema dei diritti In secondo luogo, problematizza il modo in cui tende ad essere utilizzato il concetto di cultura nel discorso pubblico e, più specificamente, nel campo dei diritti umani e dell’infanzia. Infine, si sofferma su alcune correnti dell’antropologia dell’educazione, importante sotto-settore dell’antropologia culturale, che hanno letto il tema dell’educazione in relazione alla questione dei diritti e della giustizia sociale.
Tassan, M. (2024). Educazione e giustizia sociale: uno sguardo antropologico. In Biffi Elisabetta (a cura di), L'educazione tra sostenibilità e giustizia sociale (pp. 72-86). Milano : FrancoAngeli.
Educazione e giustizia sociale: uno sguardo antropologico
Tassan Manuela
2024
Abstract
The essay aims to offer some elements for thought to think about rights, education and social justice in the perspective of cultural anthropology. Firstly, it highlights the specificity of the anthropological gaze in addressing the issue of rights. Secondly, it problematises the way in which the concept of culture tends to be used in public discourse and, more specifically, in the field of human rights and childhood. Finally, it dwells on some currents in the anthropology of education, an important sub-sector of cultural anthropology, which have read the theme of education in relation to the question of rights and social justice.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tassan-2024-L’educazione tra sostenibilità e giustizia sociale-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: CC BY-NC-ND 4.0 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
3.77 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.77 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.