The article states that planning and implementing intentional educational actions is becoming more and more diicult because of the current socio-cultural and economic crisis. Riccardo Massa’s works address precisely the relationship between cultural context and educational praxis from a theoretical point of view; moreover his Clinica della Formazione supervision methodology could help teachers and social workers to deal with cultural pressures on their work and to methodologically deconstruct and evaluate their actions from a pedagogical point of view
L'articolo tematizza il disagio dell'educazione formale e non formale ponendolo in relazione all'attuale crisi della società, che unitamente al peso assunto dall'educazione informale rende oggi particolarmente complesso e problematico per educatori e insegnanti progettare e realizzare percorsi formativi capaci di pensare e mantenere una speciica intenzionalità pedagogica. Nel contributo viene poi presentato sulla scia della teoria di Riccardo Massa un modello educativo e consulenziale centrato sull'opportunità di rilettere criticamente sulla prassi educativa attraverso un approccio clinico e decostruttivo, che possa favorire negli operatori un'elaborazione dell'informale, sostenendoli inoltre nell'orientare metodologicamente le loro azioni in senso formativo
Ferrante, A., Sartori, D. (2012). La riflessione pedagogica tra educazione formale e informale. EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, 3(2), 235-253.
La riflessione pedagogica tra educazione formale e informale
FERRANTE, ALESSANDRO PETER;SARTORI, DANIELE
2012
Abstract
The article states that planning and implementing intentional educational actions is becoming more and more diicult because of the current socio-cultural and economic crisis. Riccardo Massa’s works address precisely the relationship between cultural context and educational praxis from a theoretical point of view; moreover his Clinica della Formazione supervision methodology could help teachers and social workers to deal with cultural pressures on their work and to methodologically deconstruct and evaluate their actions from a pedagogical point of viewI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.