The article deals with the issue of professional recognition of social pedagogues and educators. Starting from an analysis of the conditions that, from a cultural, social, and economic point of view, influence the possibilities of recognition (and professional self-recognition) of these figures within the system of social-educational, school, and social-health services, the question is asked what professionals themselves can do to promote their own professional recognition. Rethinking and reappropriating the methodological dimension of educational work is suggested as one of the possible avenues to be explored.
Il saggio affronta la questione del riconoscimento professionale degli educatori e delle educatrici sociopedagogici e dei pedagogisti. A partire da un'analisi delle condizioni che, da un punto di vista culturale, sociale , influenzano le possibilità di riconoscimento (e di auto-riconoscimento professionale) di tali figure all'interno del sistema dei servizi socio-educativi, scolastici e socio-sanitari, ci si chiede che cosa i professionisti stessi possano fare per promuovere il proprio riconoscimento professionale. Ripensare e riappropriarsi della dimensione metodologica del lavoro educativo è indicata, in quest'ottica, come una delle possibile vie da sperimentare.
Palmieri, C. (2023). "Cosa posso fare io?" Riconoscimento della professionalità educativa e competenze metodologiche. In S. Fioretti, P. Sposetti, G. Szpunar (a cura di), Le competenze professionali delle educatrici e degli educatori (pp. 103-112). Milano : FrancoAngeli.
"Cosa posso fare io?" Riconoscimento della professionalità educativa e competenze metodologiche
Palmieri, C
2023
Abstract
The article deals with the issue of professional recognition of social pedagogues and educators. Starting from an analysis of the conditions that, from a cultural, social, and economic point of view, influence the possibilities of recognition (and professional self-recognition) of these figures within the system of social-educational, school, and social-health services, the question is asked what professionals themselves can do to promote their own professional recognition. Rethinking and reappropriating the methodological dimension of educational work is suggested as one of the possible avenues to be explored.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Palmieri-2023-Le competenze professionali delle educatrici e degli educatori-VoR.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: "Cosa posso fare io?" Riconoscimento della professionalità educativa e competenze metodologiche
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
940.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
940.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.