This paper illustrates the results of a case study involving a 4th-grade classroom, a tutor teacher, a student trainee and a coordinating tutor in a Teacher Professional Development Research on the topic of the school-museum relationship within the teaching history framework, with a focus on the design of a visit to the Egyptian Museum in Turin. The contribution is centered on the thematic analysis of the interviews with all the participants and the final focus group. The coding process follow an inductive system, inspired by the constructivist Grounded Theory, labelling the text by identifying meaningful units which were then grouped into categories that highlighted the strengths and weaknesses of the pathway. It is highlighted how the Teacher Professional Development Research favoured self-reflection, self-analysis and self-assessment, all necessary to promote professional development in the teachers involved, both trainees and in-service.
Il presente contributo illustra i risultati di uno studio di caso che ha coinvolto una classe quarta primaria, un’insegnante tutor accogliente, una tutor coordinatrice e una studentessa in tirocinio in un percorso di RicercaFormazione sul tema del rapporto scuola-museo nell’ambito della didattica della storia, con un focus sulla progettazione della visita al Museo Egizio di Torino. Si riportano i risultati dell’analisi tematica delle interviste a tutte le figure coinvolte e del focus group conclusivo. La codifica è stata condotta con un sistema induttivo di etichettatura del testo ispirato alla Grounded Theory costruttivista, identificando unità di senso, poi raggruppate in categorie, che hanno permesso di evidenziare punti di forza e criticità del percorso. Si rileva come la Ricerca-Formazione abbia sostenuto l’attitudine alla riflessività, all’autoanalisi e autovalutazione, necessarie per promuovere lo sviluppo professionale negli insegnanti coinvolti, sia in formazione sia esperti.
Fredella, C. (2023). Il rapporto scuola-museo per la costruzione del sapere storico: insegnanti e bambini in ricerca. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(25), 207-217 [10.15160/2038-1034/2639].
Il rapporto scuola-museo per la costruzione del sapere storico: insegnanti e bambini in ricerca
Fredella, C
2023
Abstract
This paper illustrates the results of a case study involving a 4th-grade classroom, a tutor teacher, a student trainee and a coordinating tutor in a Teacher Professional Development Research on the topic of the school-museum relationship within the teaching history framework, with a focus on the design of a visit to the Egyptian Museum in Turin. The contribution is centered on the thematic analysis of the interviews with all the participants and the final focus group. The coding process follow an inductive system, inspired by the constructivist Grounded Theory, labelling the text by identifying meaningful units which were then grouped into categories that highlighted the strengths and weaknesses of the pathway. It is highlighted how the Teacher Professional Development Research favoured self-reflection, self-analysis and self-assessment, all necessary to promote professional development in the teachers involved, both trainees and in-service.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Fredella-2023-Annali Online-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: Article
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
621.58 kB
Formato
Adobe PDF
|
621.58 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.