In the first two decades of the Twentieth Century, Milan became a lively city, active in promoting initiatives and reflections on the safe- guard of childhood and adolescence, including the promotion of out- door education. The happy meeting between Montessori and the Soci- età Umanitaria allowed the pedagogist’s experiments to be carried out and played a fundamental role in propelling the right to an outdoor education, one of the most innovative elements of these experiments. This contribution aims to analyze the role Montessori’s proposal played in those years in Milan for the dissemination of a culture regarding the right to outdoor education through the pages of the Montessori teach- ers’ diaries, published on La Coltura Popolare. The analysis of the dia- ries testifies the centrality of the theme in the pedagogist’s proposal and the comparison with a stripe by Antonio Rubino, published in 1919- 1920 in the Corriere dei Piccoli, shows how the debate on outdoor education did not concern exclusively the insiders.

Nei primi due decenni del Novecento Milano divenne una città viva- ce e attiva nel promuovere iniziative e riflessioni in merito alla tutela dell’infanzia e dell’adolescenza, anche per quanto concerne l’educazi- one all’aperto. A questo proposito, il felice incontro fra Montessori e la Società Umanitaria permise la realizzazione delle sperimentazioni della pedagogista e svolse un ruolo fondamentale di propulsione riguardo al diritto a un’educazione all’aperto, che costituiva uno degli elementi più innovativi di tali sperimentazioni. Il presente contributo mira ad analizzare il ruolo che la proposta della Montessori svolse in quegli anni a Milano per la diffusione di una cultura del diritto all’educazione all’aperto attraverso le pagine dei diari delle insegnanti montessoriane, pubblicate sulla rivista La Coltura Popolare. L’analisi dei diari testimo- nia la centralità del tema nella proposta della pedagogista e il confronto con una storia di Antonio Rubino, pubblicata nel 1919-1920 sul Corri- ere dei Piccoli mostra come il dibattito sull’educazione all’aperto fosse presente anche nei discorsi dei non addetti ai lavori.

Negri, M., Seveso, G. (2022). “Fuori dal dado scolastico”: il montessorismo a Milano e i diritti all’educazione all’aperto nei primi due decenni del Novecento. CIVITAS EDUCATIONIS, XI(1), 263-288.

“Fuori dal dado scolastico”: il montessorismo a Milano e i diritti all’educazione all’aperto nei primi due decenni del Novecento

Negri, M
;
Seveso, G
2022

Abstract

In the first two decades of the Twentieth Century, Milan became a lively city, active in promoting initiatives and reflections on the safe- guard of childhood and adolescence, including the promotion of out- door education. The happy meeting between Montessori and the Soci- età Umanitaria allowed the pedagogist’s experiments to be carried out and played a fundamental role in propelling the right to an outdoor education, one of the most innovative elements of these experiments. This contribution aims to analyze the role Montessori’s proposal played in those years in Milan for the dissemination of a culture regarding the right to outdoor education through the pages of the Montessori teach- ers’ diaries, published on La Coltura Popolare. The analysis of the dia- ries testifies the centrality of the theme in the pedagogist’s proposal and the comparison with a stripe by Antonio Rubino, published in 1919- 1920 in the Corriere dei Piccoli, shows how the debate on outdoor education did not concern exclusively the insiders.
Articolo in rivista - Review Essay
Montessori and Umanitaria Society; Montessori and outdo- or education; children’s rights; history of education and outdoor educa- tion; Antonio Rubino
Montessori e Società Umanitaria, montessorismo e outdoor education, diritti dei bambini e outdoor education, storia dell’educazione e outdoor education, Antonio Rubino
Italian
2022
XI
1
263
288
open
Negri, M., Seveso, G. (2022). “Fuori dal dado scolastico”: il montessorismo a Milano e i diritti all’educazione all’aperto nei primi due decenni del Novecento. CIVITAS EDUCATIONIS, XI(1), 263-288.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Negri-2022-Civitas Educationis-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Article
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 643.65 kB
Formato Adobe PDF
643.65 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/399801
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact