The switch towards emergency distance teaching and learning due to the COVID-19 pandemic has magnified numerous preexisting vulnerabilities and inequalities within the educational systems. This position paper disentangles new needs and opportunities for a further development of teacher education and school organization after the present health crisis. It was conceived during the SIREF Summer School 2020 and represents the result of a collective interdisciplinary inquiry, incorporating perspectives from general didactics, media education and special education. Starting from the deepening of multiple disparities which interfere with the equal participation envisioned by the Agenda 2030, the paper highlights the urgency for school systems and teachers to accept new challenges of training, providing inclusive environments and expanding curricula towards the promotion of collective social, digital and critical capabilities.
Il passaggio all’insegnamento e all’apprendimento a distanza d’emergenza dovuto alla pandemia Covid-19 ha esasperato numerose vulnerabilità e disuguaglianze preesistenti nei sistemi educativi. Questo documento di posizione illustra nuove esigenze e opportunità per l’ulteriore sviluppo della formazione degli insegnanti e dell’organizzazione scolastica in seguito all’attuale crisi sanitaria. Concepito durante i lavori della Summer School SIREF 2020, esso costituisce il risultato di una ricerca collettiva interdisciplinare che incorpora prospettive dalla didattica generale, dalla media education e dalla pedagogia speciale. A partire dall’approfondimento delle molteplici disparità che interferiscono con la partecipazione orientata all’equità prospettata dall’Agenda 2030, il documento sostiene l’urgenza, da parte dei sistemi scolastici e dei docenti, di accettare nuove sfide in formazione, organizzazione di ambienti inclusivi e ampliamento dei programmi di studio verso la promozione di capacità sociali, digitali e critiche di tipo collettivo.
Macchia, V., Guerrini, V., Cotza, V., Schlauch, M. (2021). Dalle criticità alle opportunità: le sfide per una scuola sostenibile al tempo del Covid-19. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 19(1), 786-796 [10.7346/-fei-XIX-01-21_67].
Dalle criticità alle opportunità: le sfide per una scuola sostenibile al tempo del Covid-19
Valeria Cotza;
2021
Abstract
The switch towards emergency distance teaching and learning due to the COVID-19 pandemic has magnified numerous preexisting vulnerabilities and inequalities within the educational systems. This position paper disentangles new needs and opportunities for a further development of teacher education and school organization after the present health crisis. It was conceived during the SIREF Summer School 2020 and represents the result of a collective interdisciplinary inquiry, incorporating perspectives from general didactics, media education and special education. Starting from the deepening of multiple disparities which interfere with the equal participation envisioned by the Agenda 2030, the paper highlights the urgency for school systems and teachers to accept new challenges of training, providing inclusive environments and expanding curricula towards the promotion of collective social, digital and critical capabilities.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
786-796 - 67 Macchia et al.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo principale
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
4.97 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.97 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.