This paper analyzes some aspects of teaching, such as the professional profile of the teacher, the educational relationship, the role of the peer group, the design of spaces, the acceptance of multiple differences. These aspects were addressed with meaningful and fruitful reflections even before the modern age and throughout the history of education, although separately. The paper analyzes the problem of the role of the teacher, intended as a transmitter of knowledge or rather as a figure who knows how to manage the relationship, and who knows arouses critical spirit: this theme arises since ancient times and re-emerges in several later authors. The paper then emphasizes that the theme of the educational relationship is inextricably intertwined with that of methodologies, motivation, discipline, peer group; It also points out that the design of spaces has always been connected with the image of childhood and school that each era has produced
Il contributo prende in considerazione alcuni aspetti della didattica, quali il profilo professionale dell’insegnante, la relazione educativa, il ruolo del gruppo dei pari, la progettazione degli spazi, l’accoglimento delle molteplici differenze. Tali aspetti sono stati affrontati con riflessioni significative e feconde anche prima dell’età moderna e lungo tutta la storia della pedagogia, seppure, a volte, in maniera svincolata gli uni dagli altri. Il contributo analizza il problema del ruolo dell’insegnante, inteso come trasmettitore di conoscenze o piuttosto come figura che sa gestire la relazione, e che sa suscita spirito critico: questa tematica sorge fin dall’epoca antica e riemerge in diversi autori successivi. Il paper sottolinea poi come la tematica della relazione educativa si è intrecciata in maniera inscindibile con quella delle metodologie, della motivazione, della disciplina, del gruppo dei pari, così come la progettazione degli spazi è da sempre connessa con l’immagine di infanzia e di scuola che ciascuna epoca ha prodotto.
Seveso, G. (2021). La didattica nella storia della pedagogia. In E. NIGRIS, L. TERUGGI, F. ZUCCOLI (a cura di), Didattica generale. Seconda edizione (pp. 1-50). MILANO : pearson.
La didattica nella storia della pedagogia
SEVESO G
2021
Abstract
This paper analyzes some aspects of teaching, such as the professional profile of the teacher, the educational relationship, the role of the peer group, the design of spaces, the acceptance of multiple differences. These aspects were addressed with meaningful and fruitful reflections even before the modern age and throughout the history of education, although separately. The paper analyzes the problem of the role of the teacher, intended as a transmitter of knowledge or rather as a figure who knows how to manage the relationship, and who knows arouses critical spirit: this theme arises since ancient times and re-emerges in several later authors. The paper then emphasizes that the theme of the educational relationship is inextricably intertwined with that of methodologies, motivation, discipline, peer group; It also points out that the design of spaces has always been connected with the image of childhood and school that each era has producedFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Seveso-2021-Didattica generale-Didattica nella storia della ped-VoR.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: Capitolo di libro
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione
1.53 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.53 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.