The contribution analyzes the representation of the educator who appears in an Italian film of 1979, Chiedo Asilo, winner of some international awards, The film puts on stage the story of the childhood teacher Roberto, sent to the school of a district of Bologna. The protagonist is immediately unconventional in teaching and very responsive and attentive to children, but initially arouses the disapproval and rejection of the colleagues and the director. This contribution does not intend to analyze this plot in its complexity, but to propose exclusively a pedagogical reflection on the representation of the educator and his relationships with other characters (colleagues, families, children). The proposed analysis is conducted starting from some crucial nodes that are present in the history of Western culture with regard to the representation of the teacher
Il contributo intende analizzare la rappresentazione dell’educatore che compare in un film italiano del 1979, Chiedo asilo, vincitore di alcuni premi internazionali, che mette sulla scena la storia del maestro d’infanzia Roberto, inviato nella scuola di un quartiere bolognese. Il protagonista si rivela subito poco convenzionale nella didattica e molto responsivo e attento nei confronti dei bambini, ma suscita inizialmente la disapprovazione e il rifiuto delle colleghe e del direttore. il presente contributo non intende analizzare tale trama nella sua complessità, ma proporre esclusivamente una riflessione pedagogica sulla rappresentazione dell’educatore e delle sue relazioni con gli altri personaggi (colleghe, famiglie, bambini). L’analisi proposta è condotta a partire da alcuni nodi cruciali che sono presenti nella storia della cultura occidentale riguardo alla rappresentazione dell’insegnante: educare/istruire; aspetti didattici in senso stretto/aspetti relazionali; affettivo/cognitivo; codice simbolico femminile/codice maschile; educatore come mentore/educatore come professionista.
Seveso, G. (2020). La figura dell’educatore di infanzia dopo il ’68. Il caso del film “Chiedo asilo". In Pironi T (a cura di), Autorità in crisi. Scuola, famiglia società prima e dopo il ’68 (pp. 329-336). Aracne Editrice.
La figura dell’educatore di infanzia dopo il ’68. Il caso del film “Chiedo asilo"
Seveso, G
2020
Abstract
The contribution analyzes the representation of the educator who appears in an Italian film of 1979, Chiedo Asilo, winner of some international awards, The film puts on stage the story of the childhood teacher Roberto, sent to the school of a district of Bologna. The protagonist is immediately unconventional in teaching and very responsive and attentive to children, but initially arouses the disapproval and rejection of the colleagues and the director. This contribution does not intend to analyze this plot in its complexity, but to propose exclusively a pedagogical reflection on the representation of the educator and his relationships with other characters (colleagues, families, children). The proposed analysis is conducted starting from some crucial nodes that are present in the history of Western culture with regard to the representation of the teacherFile | Dimensione | Formato | |
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