This paper aims to analyze the female characters present in the series of Marvel comics, now widespread in all Western countries, with a gender perspective. The analysis starts from the recognition of the cultural and educational function of children’s comics, a function repeatedly emphasized by the pedagogical literature: in particular, comics contribute significantly and explicitly to the proposition of identity, relationship, and role models in the delicate adolescence period. The female heroines of Marvel have been chosen for the enormous public success that they have recently met both the comics of which they are co-protagonists and the very successful cinematographic transpositions of these adventures. The quantitative and qualitative analysis intends to take into consideration the aspects connected to the representation of the body, of the relationships with the other characters, of the role played within the narrative plot, trying to highlight which elements can be traced back to gender stereotypes traditional and which instead can be considered a transgression with respect to such stereotypes.

Il contributo si propone di analizzare con una prospettiva di genere i personaggi femminili presenti nelle serie di fumetti Marvel, diffusi ormai in tutti i Paesi occidentali. L’analisi parte dal riconoscimento della funzione culturale ed educativa dei fumetti per ragazzi/e, funzione più volte sottolineata dalla letteratura pedagogica: in particolare, i fumetti contribuiscono in maniera significativa ed esplicita alla proposizione di modelli identitari, di relazione, di ruolo nel delicato periodo dell’adolescenza. Le eroine femminili della Marvel sono state scelte per l’enorme successo di pubblico che hanno incontrato recentemente sia i fumetti dei quali sono co-protagoniste sia le fortunatissime trasposizioni cinematografiche di queste avventure. L’analisi quantitativa e qualitativa intende prendere in considerazione gli aspetti connessi alla rappresentazione del corpo, delle relazioni con gli altri personaggi, del ruolo rivestito all’interno dell’intreccio narrativo, cercando di mettere in luce quali elementi possano essere ricondotti a stereotipi di genere tradizionali e quali invece possono essere considerati una trasgressione rispetto a tali stereotipi.

Seveso, G. (2019). Educazione di genere e fumetti. Tradizione e trasgressione nelle eroine femminili Marvel. Gender education and comics: tradition and transgression in Marvel’s female heroines. In S. Ulivieri (a cura di), Le donne si raccontano Autobiografia, genere e formazione del sé (pp. 349-360). Pisa : ETS.

Educazione di genere e fumetti. Tradizione e trasgressione nelle eroine femminili Marvel. Gender education and comics: tradition and transgression in Marvel’s female heroines

SEVESO G
2019

Abstract

This paper aims to analyze the female characters present in the series of Marvel comics, now widespread in all Western countries, with a gender perspective. The analysis starts from the recognition of the cultural and educational function of children’s comics, a function repeatedly emphasized by the pedagogical literature: in particular, comics contribute significantly and explicitly to the proposition of identity, relationship, and role models in the delicate adolescence period. The female heroines of Marvel have been chosen for the enormous public success that they have recently met both the comics of which they are co-protagonists and the very successful cinematographic transpositions of these adventures. The quantitative and qualitative analysis intends to take into consideration the aspects connected to the representation of the body, of the relationships with the other characters, of the role played within the narrative plot, trying to highlight which elements can be traced back to gender stereotypes traditional and which instead can be considered a transgression with respect to such stereotypes.
Capitolo o saggio
Gender Education, Gender Education, and Adolescence, Comics, and Education, Women in Comics, Marvel.
Educazione di genere, Educazione di genere e adolescenza, Educazione e fumetti, Donne nei fumetti, Marvel
Italian
Le donne si raccontano Autobiografia, genere e formazione del sé
Ulivieri, S
2019
9788846756640
ETS
349
360
Seveso, G. (2019). Educazione di genere e fumetti. Tradizione e trasgressione nelle eroine femminili Marvel. Gender education and comics: tradition and transgression in Marvel’s female heroines. In S. Ulivieri (a cura di), Le donne si raccontano Autobiografia, genere e formazione del sé (pp. 349-360). Pisa : ETS.
open
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FUMETTE MARVEL IN ULIVIERI.pdf

Accesso Aperto

Descrizione: file principale
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Dimensione 2.74 MB
Formato Adobe PDF
2.74 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/256356
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact