The contribution combines historical attention with current considerations, focusing on Montessori pedagogy, which has been the subject of debates and comparisons in the last two decades and which has recently inspired new experiments. The essay aims to show the remarkable ethical and social value present in the proposal of Maria Montessori: this value pushes us not to reduce Montessorian pedagogy only to an educational method (furniture to fit children, scientific materials, unique teacher) as currently happens at the informative level. The first theme is that of spaces: the Discourse highlights how Montessori thought of the symbolic and social value of the homes of children and their importance for the recovery of situations of degradation and misery. The second theme is that of the professional profile of the teacher: the words of Montessori show how the teacher has an important social function and is the person who grows future citizens, encouraging critical awareness through a relationship based on autonomy. A reinterpretation of the Montessori work in this light also encourages us to review the proposals of other authors of our cultural history not as educational methods, although innovative and interesting, but also and above all in their social message. This perspective appears ever more urgent and necessary in our age, which is facing very serious problems concerning the conditions of childhood.

Il contributo unisce un'attenzione storica a considerazioni sull'attualità, focalizzandosi sulla pedagogia montessoriana, che nel nostro Paese è stata oggetto di dibattiti e confronti negli ultimi due decenni e che ha ispirato recentemente nuove sperimentazioni. Il saggio si propone di mostrare il notevole valore etico e sociale presente nella proposta di Maria Montessori: tale valore ci spinge a non ridurre la pedagogia montessoriana solo a un metodo didattico (arredi a misura di bambino, materiali scientifici, maestra unica) come attualmente accade a livello divulgativo. Per questo motivo, il saggio analizza il Discorso inaugurale in occasione dell’apertura di una Casa dei bambini nel 1907, scritto e pronunciato da Maria Montessori, e fa emergere alcuni temi fondamentali. Il primo tema è quello degli spazi: il Discorso mette in luce come Montessori pensava al valore simbolico e sociale delle Case dei bambini e alla loro importanza per il recupero di situazioni di degrado e di miseria. Il secondo tema è quello del profilo professionale della maestra: le parole di Montessori mostrano come l’insegnante ha una importante funzione sociale ed è la persona che cresce i futuri cittadini favorendone la consapevolezza critica attraverso una relazione fondata sull’autonomia. Una rilettura dell’opera montessoriana in questa luce ci sprona anche a rivedere le proposte di altri pensatori della nostra storia culturale non come metodi didattici, pur innovativi e interessanti, ma anche e soprattutto nel loro messaggio sociale. Questa prospettiva appare sempre più urgente e doverosa in un’epoca come la nostra, che si trova ad affrontare problemi molto gravi riguardo alle condizioni dell’infanzia

Seveso, G. (2018). Il valore sociale e culturale della proposta montessoriana nel "Discorso inaugurale in occasione dell'apertura di una Casa dei Bambini nel 1907". In E. Nigris, M. Piscozzo (a cura di), Scuola pubblica e approccio MOntessori: quali possibili contaminazioni? Un'esperienza italiana (pp. 13-25). Parma : Edizioni Junior.

Il valore sociale e culturale della proposta montessoriana nel "Discorso inaugurale in occasione dell'apertura di una Casa dei Bambini nel 1907"

SEVESO, G.
2018

Abstract

The contribution combines historical attention with current considerations, focusing on Montessori pedagogy, which has been the subject of debates and comparisons in the last two decades and which has recently inspired new experiments. The essay aims to show the remarkable ethical and social value present in the proposal of Maria Montessori: this value pushes us not to reduce Montessorian pedagogy only to an educational method (furniture to fit children, scientific materials, unique teacher) as currently happens at the informative level. The first theme is that of spaces: the Discourse highlights how Montessori thought of the symbolic and social value of the homes of children and their importance for the recovery of situations of degradation and misery. The second theme is that of the professional profile of the teacher: the words of Montessori show how the teacher has an important social function and is the person who grows future citizens, encouraging critical awareness through a relationship based on autonomy. A reinterpretation of the Montessori work in this light also encourages us to review the proposals of other authors of our cultural history not as educational methods, although innovative and interesting, but also and above all in their social message. This perspective appears ever more urgent and necessary in our age, which is facing very serious problems concerning the conditions of childhood.
Capitolo o saggio
Ethics and society in Montessori pedagogy; Design of Montessori spaces; Role of the Montessori teacher.
Etica e società nella pedagogia montessoriana; Progettazione degli spazi montessoriani; Ruolo dell’insegnante montessoriana
Italian
Scuola pubblica e approccio MOntessori: quali possibili contaminazioni? Un'esperienza italiana
Nigris, Elisabetta; Piscozzo, Milena
2018
2018
978-88-8434-830-2
Edizioni Junior
13
25
Seveso, G. (2018). Il valore sociale e culturale della proposta montessoriana nel "Discorso inaugurale in occasione dell'apertura di una Casa dei Bambini nel 1907". In E. Nigris, M. Piscozzo (a cura di), Scuola pubblica e approccio MOntessori: quali possibili contaminazioni? Un'esperienza italiana (pp. 13-25). Parma : Edizioni Junior.
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