Contemporary society is going through rapid, continuous, and pervasive changes that are deeply modifying previous cultural, political, social, economic, and pedagogical structures. These changes gave birth to what Zygmunt Bauman called “liquid modernity”. This is the result of long standing historical processes, which have established themselves on the global scene and have revolutionized ways of thinking and living. One of the fields in which the transformations attributed to advanced capitalism have had a greater impact is the world of work. Many factors have contributed to determine significant changes in both individual and collective ways of carrying out the work experience: deregulation, delocalization, global competitiveness, proliferation of fixed-term contracts and of atypical forms of agreement between workers and companies, loss of the centrality of production activities, crisis of the trade unions, affirmation of the post-fordist system, progressive dismantlement of welfare state and of many worker’s rights. From these premises, this article highlights and questions some of the most significant critical dimensions related to educational work in contemporary society. The paper is divided into three parts. In the first part, I clarify the meaning of Bauman’s metaphor of “liquidity” and I synthetically recall the elements that characterize contemporary society according to the sociologist. Then, I discuss the relationship between liquid modernity and work, availing myself of the contribution of scholars like Richard Sennett and Luciano Gallino. In particular, I examine the social costs brought about by an economic model based on occupational and professional flexibility. Lastly, I mention some of the main political and pedagogical consequences of flexibility. In the second part, I delve into the impact of the changes that are underway in educational work. The hypothesis is that present day social, material, political, and economic conditions bring about a liquefaction of educational work that manifest in a persistent professional uncertainty. In the third part, I advance the theoretical and operative category of “experience” to think about and guide formative practices, taking into account the problematic educational implications of liquid society highlighted in the article.

La società contemporanea è attraversata da cambiamenti rapidi, continui, pervasivi che modificano in profondità le precedenti strutture culturali, politiche, sociali, economiche, nonché pedagogiche. Tali cambiamenti hanno dato vita a quella che Zygmunt Bauman ha definito “modernità liquida”. Quest’ultima è il risultato di processi storici di lungo corso, che tuttavia da diversi decenni si sono imposti sulla scena globale e hanno rivoluzionato il modo di pensare e di vivere. Uno degli ambiti in cui le trasformazioni ascrivibili al capitalismo avanzato hanno avuto e hanno un impatto maggiore è quello del lavoro. Deregulation, delocalizzazione, competizione globale, proliferazione di contratti a termine e di forme “atipiche” di regolazione dei rapporti tra lavoratore e azienda, perdita di centralità delle attività produttive, crisi dei sindacati, affermazione di un sistema postfordista, smantellamento progressivo del welfare state e di molti diritti dei lavoratori, sono tutti fattori che nel loro insieme hanno determinato dei mutamenti consistenti nelle modalità individuali e collettive di fare esperienza del lavoro. Muovendo da queste premesse, l’articolo mette a tema e problematizza alcune delle più rilevanti dimensioni critiche che interessano il lavoro educativo nella odierna società. Il contributo è diviso in tre parti. Nella prima parte, si chiarisce il senso che Bauman attribuisce alla metafora della “liquidità” e si richiamano sinteticamente gli elementi che secondo il sociologo caratterizzano la società contemporanea. Successivamente, avvalendosi anche del contributo di studiosi come Richard Sennett e Luciano Gallino, ci si sofferma sul rapporto tra modernità liquida e lavoro. In particolare, si prendono in esame i costi sociali provocati da un modello economico centrato sulla flessibilità dell’occupazione e della prestazione. Si accenna infine ad alcune delle principali conseguenze politiche e pedagogiche della flessibilità. La seconda parte dello scritto approfondisce l’impatto dei mutamenti in atto sul lavoro educativo. L’ipotesi è che le attuali condizioni sociali, materiali, politiche ed economiche producano una liquefazione del lavoro educativo, che si esprime attraverso un persistente disorientamento professionale. In conclusione, nella terza parte si propone la categoria teorica e operativa di “esperienza” per pensare e orientare le pratiche formative, tenendo conto dei risvolti educativi problematici della società liquida che sono stati posti in evidenza durante l’articolo.

Ferrante, A. (2017). La liquidità del lavoro educativo: dimensioni problematiche e possibilità. METIS, 7(1) [10.30557/MT00112].

La liquidità del lavoro educativo: dimensioni problematiche e possibilità

FERRANTE, ALESSANDRO PETER
2017

Abstract

Contemporary society is going through rapid, continuous, and pervasive changes that are deeply modifying previous cultural, political, social, economic, and pedagogical structures. These changes gave birth to what Zygmunt Bauman called “liquid modernity”. This is the result of long standing historical processes, which have established themselves on the global scene and have revolutionized ways of thinking and living. One of the fields in which the transformations attributed to advanced capitalism have had a greater impact is the world of work. Many factors have contributed to determine significant changes in both individual and collective ways of carrying out the work experience: deregulation, delocalization, global competitiveness, proliferation of fixed-term contracts and of atypical forms of agreement between workers and companies, loss of the centrality of production activities, crisis of the trade unions, affirmation of the post-fordist system, progressive dismantlement of welfare state and of many worker’s rights. From these premises, this article highlights and questions some of the most significant critical dimensions related to educational work in contemporary society. The paper is divided into three parts. In the first part, I clarify the meaning of Bauman’s metaphor of “liquidity” and I synthetically recall the elements that characterize contemporary society according to the sociologist. Then, I discuss the relationship between liquid modernity and work, availing myself of the contribution of scholars like Richard Sennett and Luciano Gallino. In particular, I examine the social costs brought about by an economic model based on occupational and professional flexibility. Lastly, I mention some of the main political and pedagogical consequences of flexibility. In the second part, I delve into the impact of the changes that are underway in educational work. The hypothesis is that present day social, material, political, and economic conditions bring about a liquefaction of educational work that manifest in a persistent professional uncertainty. In the third part, I advance the theoretical and operative category of “experience” to think about and guide formative practices, taking into account the problematic educational implications of liquid society highlighted in the article.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Modern Liquidity, Flexibility, Neoliberism, Educational Work, Educational Experience
Modernità liquida, Flessibilità, Neoliberismo, Lavoro educativo, Esperienza educativa
Italian
2017
7
1
none
Ferrante, A. (2017). La liquidità del lavoro educativo: dimensioni problematiche e possibilità. METIS, 7(1) [10.30557/MT00112].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/160853
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