In this paper, selected literary, philosophical, theatrical and historical texts are examined in order to reconstruct the debate that took place within the Athenian culture in the 5th and 6th centuries regarding the role of women and female education. This period of history was in fact characterized by a series of varied and complex reflections about the education of girls and women: for example, we may point to the proposals and the contradictions to be found in the work of Plato, but also to numerous tragedies and comedies of the day. A detailed analysis of the sources yields evidence of traditional stereotypes, but also of emancipatory impulses and reflections arising within a lively and dynamic cultural and social context
Il contributo analizza alcuni testi letterari, filosofici, teatrali, storici per ricostruire il dibattito presente nella cultura ateniese del V e IV secolo riguardo al ruolo delle donne e all'educazione femminile. Si tratta, infatti, di un periodo storico che si rivela attraversato da riflessioni complesse e variegate sull’educazione femminile: basti pensare, ad esempio, alle proposte e alle contraddizioni presenti nell’opera platonica, ma anche in numerose opere di tragediografi e commediografi del tempo. Da un’analisi dettagliata delle fonti, emergono tracce di stereotipi tradizionali, ma anche di riflessioni e spinte emancipative, all'interno di un contesto culturale e sociale molto vivace e soggetto a mutamenti
Seveso, G. (2007). La crisi delle relazioni fra i generi. Il dibattito sull'educazione delle donne in alcuni testi della Grecia classica. In S. Ulivieri (a cura di), Educazione al femminile. Una storia da scoprire (pp. 28-42). Milano : Guerini Editore.
La crisi delle relazioni fra i generi. Il dibattito sull'educazione delle donne in alcuni testi della Grecia classica
Seveso, G
2007
Abstract
In this paper, selected literary, philosophical, theatrical and historical texts are examined in order to reconstruct the debate that took place within the Athenian culture in the 5th and 6th centuries regarding the role of women and female education. This period of history was in fact characterized by a series of varied and complex reflections about the education of girls and women: for example, we may point to the proposals and the contradictions to be found in the work of Plato, but also to numerous tragedies and comedies of the day. A detailed analysis of the sources yields evidence of traditional stereotypes, but also of emancipatory impulses and reflections arising within a lively and dynamic cultural and social contextFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Crisi relazioni fra generi.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: file principale, articolo completo
Dimensione
8.86 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.86 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.