Andrea Zanzotto defined Meteo as a fragmentary, provisional book. Nevertheless, to the careful reader the collection appears not only remarkably consistent, but also tightly related to one of Zanzotto’s major works, Il Galateo in bosco. The peculiar feature of Meteo lies in the structural function performed by vegetal beings, which played only a minor role in previous books. Here Zanzotto’s choice falls on common, spontaneous, often invasive species (such as poppies, traveller’s joys, Jerusalem artichokes), which regain territories deeply wounded by history and human misdemeanours. These species are the same botanical essences that Gilles Clément has been studying since the Eighties, hereby restoring the friche and the involuntary art of the «vagrant plants»
Andrea Zanzotto ha dichiarato che Meteo è un libro frammentario e provvisorio. A una lettura attenta, tuttavia, la raccolta mostra non solo un notevole grado di coesione e di organicità, ma anche connessioni precise con una delle maggiori opere del poeta, Il Galateo in bosco. Il tratto distintivo di Meteo consiste nell’attribuzione di una funzione strutturante alle presenze vegetali, che nelle raccolte precedenti svolgevano un ruolo complementare. In Meteo la preferenza cade su specie comuni, spontanee, spesso invasive (papaveri, vitalbe, topinambur), intente alla riconquista di territori segnati dalle ferite della Storia e delle azioni umane. Le stesse essenze botaniche al centro dell’attenzione di Gilles Clément, che dagli anni Ottanta va riabilitando la friche e l’arte involontaria della «flora vagabonda»
Borghesi, A. (2016). Fiori di faglia. Andrea Zanzotto's 'Meteo'. STRUMENTI CRITICI, 31(1), 83-100 [10.1419/82242].
Fiori di faglia. Andrea Zanzotto's 'Meteo'
Borghesi, A
2016
Abstract
Andrea Zanzotto defined Meteo as a fragmentary, provisional book. Nevertheless, to the careful reader the collection appears not only remarkably consistent, but also tightly related to one of Zanzotto’s major works, Il Galateo in bosco. The peculiar feature of Meteo lies in the structural function performed by vegetal beings, which played only a minor role in previous books. Here Zanzotto’s choice falls on common, spontaneous, often invasive species (such as poppies, traveller’s joys, Jerusalem artichokes), which regain territories deeply wounded by history and human misdemeanours. These species are the same botanical essences that Gilles Clément has been studying since the Eighties, hereby restoring the friche and the involuntary art of the «vagrant plants»File | Dimensione | Formato | |
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