On the background of emotional competence construct, we investigated the relation between emotion regulation, emotional self-efficacy and empathy in a sample of 252 gender-balanced preadolescents (mean age = 12 yrs. and half; sd = 4.01 months). Participants filled in three validated questionnaires (HIF, AEP and HIFds) regarding their emotional competence. Data analysis shows a mediating role of emotional self-efficacy in the relationship between empathy (both affective and cognitive) and emotion regulation independently by gender. Results are discussed underlining their practical implications in preadolescence.
Il presente lavoro, condotto all'interno del costrutto teorico di competenza emotiva, indaga le relazioni tra regolazione delle emozioni, autoefficacia emotiva ed empatia in un campione di 252 preadolescenti, equamente distribuiti tra maschi e femmine (m = 12 anni e 6 mesi; ds = 4.01 mesi). Ai partecipanti sono stati proposti tre questionari (HIF, AEP e HIFds) relativi alle tre componenti indagate. L'analisi dei dati mostra che l'autoefficacia emotiva percepita media la relazione tra competenza empatica (sia affettiva che cognitiva) e regolazione delle emozioni, indipendentemente dal genere. I risultati sono discussi alla luce delle loro ricadute applicative in preadolescenza.
Grazzani, I., Corti, I., Ornaghi, V., Antoniotti, C., Pepe, A. (2015). Emotion regulation, emotional self-efficacy and empathy: A research in preadolescence [Regolazione delle emozioni, autoefficacia emotiva ed empatia: Una ricerca in preadolescenza]. PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 19(3), 429-447 [10.1449/81775].
Emotion regulation, emotional self-efficacy and empathy: A research in preadolescence [Regolazione delle emozioni, autoefficacia emotiva ed empatia: Una ricerca in preadolescenza]
GRAZZANI, ILARIA
;ORNAGHI, VERONICA MARIA;ANTONIOTTI, CARLA;PEPE, ALESSANDRO
2015
Abstract
On the background of emotional competence construct, we investigated the relation between emotion regulation, emotional self-efficacy and empathy in a sample of 252 gender-balanced preadolescents (mean age = 12 yrs. and half; sd = 4.01 months). Participants filled in three validated questionnaires (HIF, AEP and HIFds) regarding their emotional competence. Data analysis shows a mediating role of emotional self-efficacy in the relationship between empathy (both affective and cognitive) and emotion regulation independently by gender. Results are discussed underlining their practical implications in preadolescence.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.