The relationship between psychoanalysis and education has always been and is, at least in part, still problematic. The article, moving from a careful analytic and bibliographical research on the subject conducted by the author, retraces the steps in which deployed the meeting between the two disciplines, offers some overall ratings and, by outlining some final observations, tries to draw new possible ways for an interdisciplinary mutual fecundation
Il rapporto tra psicoanalisi e pedagogia è sempre stato ed è, almeno in parte, ancora problematico. L‟articolo, prendendo le mosse da un‟accurata ricerca analitico-bibliografica sul tema condotta dall‟autore, ripercorre le fasi in cui si è dispiegato l‟incontro tra i due saperi, ne offre alcune valutazioni complessive e, nel delineare delle considerazioni conclusive, tenta di tracciare nuovi possibili percorsi di mutua fecondazione interdisciplinare.
Daddi, A. (2011). Per una pedagogia psicoanalitica: destino di un'utopia e nuovi ambiti di sperimentazione. Considerazioni ed ipotesi sui rapporti tra pedagogia e psicoanalisi. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOANALYSIS AND EDUCATION, 3(2), 36-54.
Per una pedagogia psicoanalitica: destino di un'utopia e nuovi ambiti di sperimentazione. Considerazioni ed ipotesi sui rapporti tra pedagogia e psicoanalisi
DADDI, ANDREA IGNAZIO
2011
Abstract
The relationship between psychoanalysis and education has always been and is, at least in part, still problematic. The article, moving from a careful analytic and bibliographical research on the subject conducted by the author, retraces the steps in which deployed the meeting between the two disciplines, offers some overall ratings and, by outlining some final observations, tries to draw new possible ways for an interdisciplinary mutual fecundationFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
37-53-1-SM.pdf
accesso aperto
Descrizione: Versione editoriale
Dimensione
875.15 kB
Formato
Adobe PDF
|
875.15 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.