This paper proposes a theoretical reflection on the potentialities of video research in supporting educators‟ professional development in ECEC services. The thesis that will be argued is that the potentialities of video recording for sustaining professionals can be implemented and made more effective by the synergetic use of different research/training tools (visual and textual). In particular, the interplay between the revision of the video recorded sequences, the analyses of the images, the explicitation and discussion about the meanings caused by prompt-questions and the (individual and group) comparison increases the representative and re-representative potentialities of the video, enabling educators to experience a review process of the practices at several levels.

L'articolo propone una riflessione teorica sulle potenzialità della videoricerca nella formazione degli educatori nei servizi per l'infanzia. La tesi che verrà argomentata è che la rilevanza formativa propria della videoregistrazione e del suo uso in contesto formativo possa essere implementata e resa ancora più incisiva dall'uso sinergico di diversi strumenti di ricerca/formazione (visuali e testuali). In particolare, l'intreccio tra la revisione di sequenze videoregistrate, l'analisi delle immagini, l'esplicitazione e il confronto sui significati provocati da domande-stimolo e il confronto (individuale e di gruppo), aumenta le potenzialità rappresentative e ri-rappresentative del video, consentendo agli educatori di sperimentare processi di revisione delle pratiche a più livelli.

Cescato, S., Bove, C., Braga, P. (2015). Video, formazione e consapevolezza. Intrecci metodologici. FORM@RE, 15(2), 61-74 [10.13128/formare-17062].

Video, formazione e consapevolezza. Intrecci metodologici

CESCATO, SILVIA
Primo
;
BOVE, CHIARA MARIA;BRAGA, PIERA MARIA
2015

Abstract

This paper proposes a theoretical reflection on the potentialities of video research in supporting educators‟ professional development in ECEC services. The thesis that will be argued is that the potentialities of video recording for sustaining professionals can be implemented and made more effective by the synergetic use of different research/training tools (visual and textual). In particular, the interplay between the revision of the video recorded sequences, the analyses of the images, the explicitation and discussion about the meanings caused by prompt-questions and the (individual and group) comparison increases the representative and re-representative potentialities of the video, enabling educators to experience a review process of the practices at several levels.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
video; teachers' professional development; research methods; ECEC.
video; formazione insegnanti; metodi di ricerca; servizi per l'infanzia.
Italian
2015
15
2
61
74
open
Cescato, S., Bove, C., Braga, P. (2015). Video, formazione e consapevolezza. Intrecci metodologici. FORM@RE, 15(2), 61-74 [10.13128/formare-17062].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cescato-2015-Formare-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 485.03 kB
Formato Adobe PDF
485.03 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/91347
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact