The Reicher-Wheeler paradigm (Reicher, 1969; Wheeler, 1970) has allowed psycholinguistic researchers to observe the Word Superiority Effect (WSE), namely that it is easier to recognize a letter embedded in a word rather than in a nonword or when seen in isolation. Along with WSE, also a Pseudoword Superiority Effect (PSE), i.e., a superiority of pseudowords on illegal nonwords, has been described. The observation of WSE has allowed to demonstrate the automatic activation of lexical-orthographic representations and has been considered as a benchmark effect to verify the main models of reading (e.g., Coltheart et al., 1980, 2001) and of word recognition (e.g., Grainger and Ziegler, 2011). The analysis of the processes involved in PSE has allowed to formulate detailed hypotheses as far as sub-word-level processes are concerned. In this review, we summarize and comment the main studies on such phenomena. Furthermore, we consider the use of the Reicher-Wheeler paradigm in other psycholinguistic fields and in neuropsychology.
Il paradigma di Reicher-Wheeler (Reicher, 1969; Wheeler, 1970) consente di evidenziare l’Effetto di Superiorità della Parola (Word Superiority Effect, WSE), vale a dire che è più facile riconoscere una lettera che compare all’interno di una parola piuttosto che all’interno di una non parola o come lettera singola. Accanto al WSE è stato descritto anche un Effetto di Superiorità della Pseudoparola (Pseudoword Superiority Effect, PSE), cioè, una superiorità delle pseudoparole sulle non parole illegali. Il WSE ha permesso di dimostrare l'attivazione automatica delle entrate ortografico-lessicali ed ha costituito un effetto di riferimento per la verifica dei principali modelli cognitivi di lettura (es. Coltheart et al., 1980; 2001) e di riconoscimento di parole singole (es. Grainger & Ziegler, 2011). L’analisi dei processi implicati nel PSE ha permesso di formulare ipotesi più dettagliate in merito ai processi di decodifica sublessicale. In questa revisione, passiamo in rassegna e commentiamo i principali studi su questi fenomeni. Inoltre, consideriamo l'utilizzo del paradigma di Reicher-Wheeler in altri campi della psicolinguistica e in neuropsicologia.
Ripamonti, E., Traficante, D., Luzzatti, C. (2015). L’effetto di superiorità della parola e della pseudoparola: Una rassegna della letteratura e prospettive future [Word and pseudoword superiority effects: A literature review and future perspectives]. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA, 42(4), 711-754 [10.1421/81940].
L’effetto di superiorità della parola e della pseudoparola: Una rassegna della letteratura e prospettive future [Word and pseudoword superiority effects: A literature review and future perspectives]
RIPAMONTI, ENRICO
;LUZZATTI, CLAUDIO GIUSEPPE
2015
Abstract
The Reicher-Wheeler paradigm (Reicher, 1969; Wheeler, 1970) has allowed psycholinguistic researchers to observe the Word Superiority Effect (WSE), namely that it is easier to recognize a letter embedded in a word rather than in a nonword or when seen in isolation. Along with WSE, also a Pseudoword Superiority Effect (PSE), i.e., a superiority of pseudowords on illegal nonwords, has been described. The observation of WSE has allowed to demonstrate the automatic activation of lexical-orthographic representations and has been considered as a benchmark effect to verify the main models of reading (e.g., Coltheart et al., 1980, 2001) and of word recognition (e.g., Grainger and Ziegler, 2011). The analysis of the processes involved in PSE has allowed to formulate detailed hypotheses as far as sub-word-level processes are concerned. In this review, we summarize and comment the main studies on such phenomena. Furthermore, we consider the use of the Reicher-Wheeler paradigm in other psycholinguistic fields and in neuropsychology.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.