Students’ perceptions regarding injustice at school are widespread in every educational stages and refer especially to classroom management and learning assessment strategies used by teachers. In this contribution we present the results of an investigation about injustice at school, realized asking to 175 university students of three different courses (Primary education sciences and Human Resource Development at University of Milan – Bicocca and Engineering Management of Politecnico di Milano) to describe one incident of injustice regarding their past school experiences. The research was conducted using mixed method approach. The results highlight the importance of student’s perception of injustice about the relationship between students and teachers and among students, the importance of assessment criteria and the importance of teaching strategies adopted
I vissuti di ingiustizia sono molto diffusi tra gli studenti di qualsiasi ordine di scuola ed essi si riferiscono soprattutto alla gestione della classe da parte degli insegnanti e alla valutazione degli apprendimenti. In questo articolo vengono riportati i primi risultati di un’indagine condotta chiedendo a 175 studenti universitari di Scienze della Formazione Primaria, Formazione e Sviluppo delle Risorse Umane (Università di Milano Bicocca) e di Ingegneria Gestionale (Politecnico di Milano) di descrivere un episodio di ingiustizia di cui erano stati soggetti o testimoni a scuola. L’analisi, condotta con metodi qualitativi e quantitativi, secondo l’approccio mixed-method, ha fornito interessanti riflessioni sul peso che i vissuti di ingiustizia degli studenti hanno nella relazione in classe con gli insegnanti e con i compagni, nella valutazione e più in generale nel processo di insegnamento e apprendimento
Kanizsa, S., Mosconi, G., Garavaglia, A. (2014). Lo sguardo degli studenti sulle ingiustizie a scuola. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 13, 103-113.
Lo sguardo degli studenti sulle ingiustizie a scuola
Kanizsa, S;Mosconi, G;Garavaglia, A
2014
Abstract
Students’ perceptions regarding injustice at school are widespread in every educational stages and refer especially to classroom management and learning assessment strategies used by teachers. In this contribution we present the results of an investigation about injustice at school, realized asking to 175 university students of three different courses (Primary education sciences and Human Resource Development at University of Milan – Bicocca and Engineering Management of Politecnico di Milano) to describe one incident of injustice regarding their past school experiences. The research was conducted using mixed method approach. The results highlight the importance of student’s perception of injustice about the relationship between students and teachers and among students, the importance of assessment criteria and the importance of teaching strategies adoptedFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2014_Kanizsa_Mosconi_Garavaglia_SguardoStudentiIngiustiziaScuola.pdf
Solo gestori archivio
Descrizione: articolo
Dimensione
290.35 kB
Formato
Adobe PDF
|
290.35 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.