This research project aims to investigate the intersection of three domains: Organizational Change (OC), Digital Transformation (DT), and Organizational Unlearning (OU). Specifically, the research project aims to explore the role of OU as a potential effective strategy to apply in contexts of OC triggered by DT processes. The work carried out during the three years of the PhD program has mainly resulted in three research outputs: a taxonomy of existing definitions of the concept of OU; the proposal of a new and unprecedented definition of the construct; and finally, a corpus of 18 interviews conducted with DT Managers to investigate the emergence of the phenomenon within the analyzed context. The first result derives from a narrative literature review using a cascading approach. In particular, we performed a literature review (Fink, 2019) to gather and synthesize the various definitions of unlearning and a content analysis (Krippendorff, 2018) to categorize the definitions. The resulting categorization formed our taxonomy of unlearning (who unlearns: organizations; what is unlearned: beliefs and routines; how unlearning occurs: challenging). The second output originates from the critical analysis of the dimensions emerging from the first result. This analysis enabled us to define the key elements involved in the construct, which include identifying the actors involved (the organizations), determining the objectives that unlearning should aim for (beliefs and routines), and elucidating the process through which the unlearning process occurs (challenging). The definition proposed is the following one: Organizational unlearning as challenging negative transfer’s path dependencies (Maccioni et al., 2024). The third output, finally, originates from the conduction and analysis of 18 semi-structured interviews conducted with managers responsible for digital transformation processes within different organizations and contexts. To facilitate the observation of the phenomena under investigation, the sampling strategy was developed along two principal axes: an organizational and an individual dimension. Indeed, since all the interviewees were the owner of the DT process, they could switch from the organizational to the individual perspective permitting the researcher to explore both the aspects (Trkman, 2010; Vom Brocke & Simml, 2011). The qualitative data emerged from the interviews were analyzed using thematic analysis to search recurring patterns of meaning (Braun & Clarke, 2006). The principal themes emerged from the interviews are the following: emerging need for unlearning (influence of the past, negative transfer’s effects, path dependencies); unlearning reflections in practice (challenge the status quo, test and learn, outcomes, openness to new learnings) and serendipitous references to unlearning. These results shed light on the fact that the construct of unlearning is still being developed, consolidated (Grisold et al., 2020; Klammer et al., 2024) and still underestimated as an approach to be used when implementing DT. In our view, reinforced by the voice of practitioners, organisations should recognise the importance of developing approach strategies such as unlearning during DT processes.

Questo progetto di ricerca mira a indagare l'intersezione di tre domini: Cambiamento Organizzativo (OC), Trasformazione Digitale (DT) e Disapprendimento Organizzativo (OU). In particolare, il progetto di ricerca mira a esplorare il ruolo dell'OU come potenziale strategia efficace da applicare in contesti di OC innescati da processi di DT. Il lavoro svolto durante i tre anni di dottorato ha portato principalmente a tre risultati di ricerca: una tassonomia delle definizioni esistenti del concetto di OU; la proposta di una nuova e inedita definizione del costrutto; infine, un corpus di 18 interviste condotte con manager di DT per indagare l'emergere del fenomeno nel contesto analizzato. Il primo risultato deriva da una revisione narrativa della letteratura che utilizza un approccio a cascata. In particolare, abbiamo effettuato una revisione della letteratura (Fink, 2019) per raccogliere e sintetizzare le varie definizioni di disapprendimento e una content analysis (Krippendorff, 2018) per categorizzare le definizioni. La categorizzazione risultante ha formato la nostra tassonomia del disapprendimento (chi disapprende: le organizzazioni; cosa viene disappreso arato: credenze e routine; come avviene il disapprendimento: attraverso la sfida). Il secondo risultato deriva dall'analisi critica delle dimensioni emerse dal primo risultato. Questa analisi ci ha permesso di definire gli elementi chiave coinvolti nel costrutto, che comprendono l'identificazione degli attori coinvolti (le organizzazioni), la determinazione degli obiettivi a cui il disapprendimento deve mirare (credenze e routine) e la delucidazione del processo attraverso cui avviene il processo di disapprendimento (sfida). Tale analisi ha permesso l'elaborazione di una definizione di disapprendimento inedita. La definizione proposta è la seguente: Disapprendimento organizzativo come sfida alle path dependencies che gerano effetti di trasferimento negativo( Maccioni et al., 2024). Il terzo output, infine, nasce dalla conduzione e dall'analisi di 18 interviste semi-strutturate condotte con manager responsabili di processi di trasformazione digitale all'interno di organizzazioni e contesti diversi. Per facilitare l'osservazione dei fenomeni indagati, la strategia di campionamento è stata sviluppata lungo due assi principali: una dimensione organizzativa e una individuale. Infatti, poiché tutti gli intervistati erano i titolari del processo di DT, potevano passare dalla prospettiva organizzativa a quella individuale permettendo al ricercatore di esplorare entrambi gli aspetti (Trkman, 2010; Vom Brocke & Simml, 2011). I dati qualitativi emersi dalle interviste sono stati analizzati utilizzando l'analisi tematica per ricercare modelli di significato ricorrenti (Braun & Clarke, 2006). I temi principali emersi dalle interviste sono i seguenti: l'emergenza del bisogno di disapprendere (influenza del passato, effetti di trasferimento negativo, path dependencies); riflessi di disapprendimento nelle pratiche dei practitioners (sfidare lo status quo, testare e imparare, risultati, apertura a nuovi apprendimenti) e riferimenti serendipici al disapprendimento. Questi risultati fanno luce sul fatto che il costrutto del disapprendimento è ancora in fase di sviluppo e consolidamento (Grisold et al., 2020; Klammer et al., 2024) e soprattutto è ancora sottovalutato come approccio da utilizzare nell'implementazione di processi di DT. Nella nostra visione, rafforzata dalla voce dei professionisti, le organizzazioni dovrebbero riconoscere l'importanza di sviluppare strategie di disapprendimento durante i processi di DT.

(2025). Disapprendere per non dimenticare. Un modello di cambiamento organizzativo al tempo della trasformazione digitale. (Tesi di dottorato, , 2025).

Disapprendere per non dimenticare. Un modello di cambiamento organizzativo al tempo della trasformazione digitale

MACCIONI, SAMUELE
2025

Abstract

This research project aims to investigate the intersection of three domains: Organizational Change (OC), Digital Transformation (DT), and Organizational Unlearning (OU). Specifically, the research project aims to explore the role of OU as a potential effective strategy to apply in contexts of OC triggered by DT processes. The work carried out during the three years of the PhD program has mainly resulted in three research outputs: a taxonomy of existing definitions of the concept of OU; the proposal of a new and unprecedented definition of the construct; and finally, a corpus of 18 interviews conducted with DT Managers to investigate the emergence of the phenomenon within the analyzed context. The first result derives from a narrative literature review using a cascading approach. In particular, we performed a literature review (Fink, 2019) to gather and synthesize the various definitions of unlearning and a content analysis (Krippendorff, 2018) to categorize the definitions. The resulting categorization formed our taxonomy of unlearning (who unlearns: organizations; what is unlearned: beliefs and routines; how unlearning occurs: challenging). The second output originates from the critical analysis of the dimensions emerging from the first result. This analysis enabled us to define the key elements involved in the construct, which include identifying the actors involved (the organizations), determining the objectives that unlearning should aim for (beliefs and routines), and elucidating the process through which the unlearning process occurs (challenging). The definition proposed is the following one: Organizational unlearning as challenging negative transfer’s path dependencies (Maccioni et al., 2024). The third output, finally, originates from the conduction and analysis of 18 semi-structured interviews conducted with managers responsible for digital transformation processes within different organizations and contexts. To facilitate the observation of the phenomena under investigation, the sampling strategy was developed along two principal axes: an organizational and an individual dimension. Indeed, since all the interviewees were the owner of the DT process, they could switch from the organizational to the individual perspective permitting the researcher to explore both the aspects (Trkman, 2010; Vom Brocke & Simml, 2011). The qualitative data emerged from the interviews were analyzed using thematic analysis to search recurring patterns of meaning (Braun & Clarke, 2006). The principal themes emerged from the interviews are the following: emerging need for unlearning (influence of the past, negative transfer’s effects, path dependencies); unlearning reflections in practice (challenge the status quo, test and learn, outcomes, openness to new learnings) and serendipitous references to unlearning. These results shed light on the fact that the construct of unlearning is still being developed, consolidated (Grisold et al., 2020; Klammer et al., 2024) and still underestimated as an approach to be used when implementing DT. In our view, reinforced by the voice of practitioners, organisations should recognise the importance of developing approach strategies such as unlearning during DT processes.
DATTERI, EDOARDO
Disapprendimento; Trasformazione; Digitale; Cambiamento; Organizzativo
Unlearning; Transformation; Digital; Change; Organizational
SECS-P/10 - ORGANIZZAZIONE AZIENDALE
Italian
4-feb-2025
37
2023/2024
embargoed_20280204
(2025). Disapprendere per non dimenticare. Un modello di cambiamento organizzativo al tempo della trasformazione digitale. (Tesi di dottorato, , 2025).
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Descrizione: Disapprendere per non dimenticare. Un modello di cambiamento organizzativo al tempo della trasformazione digitale
Tipologia di allegato: Doctoral thesis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/539443
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