The paper presents the results of action research aimed at countering hate speech through a peer-to-peer approach, carried out with a group of young people of Roma and non-Roma origin, engaged in the creation of counter-narratives through visual methods. The text is a narrative and critical analysis of the action-research in all its phases, highlighting its transformative potential as well as its pedagogical implications: it considers how the participants were involved in the reappropriation of self-narratives through the photography; it addresses how the and young participants co-created and disseminate a campaign; moreover the results of the workshops, which were facilitated with a peer-to-peer approach to raise awareness about the impact of hate speech on people onlife, are shown.

Il contributo restituisce una iniziativa di contrasto dei discorsi d’odio anti-zigani, realizzata con un gruppo di giovani rom e non rom, che hanno prodotto contronarrazioni attraverso metodologie partecipative e visuali, con un approccio peer to peer. Il testo racconta e analizza criticamente la ricerca azione in tutte le sue fasi, evidenziandone le potenzialità trasformative nonché il portato pedagogico: considera come le persone siano state coinvolte nella riappropriazione della narrazione di sé attraverso lo strumento della fotografia, tematizza il processo di co-progettazione e disseminazione di una campagna di sensibilizzazione, diffusa in presenza e online, e restituisce gli esiti dei laboratori, promossi con un approccio peer to peer, finalizzati ad aumentare la consapevolezza circa l’impatto dei discorsi d’odio.

Persico, G. (2024). Discorsi d’odio, antiziganismo e contronarrazioni. Le potenzialità educative di metodi partecipativi e mentoring tra pari. Q-TIMES WEBMAGAZINE, XVI(4), 216-229 [10.14668/QTimes_16418].

Discorsi d’odio, antiziganismo e contronarrazioni. Le potenzialità educative di metodi partecipativi e mentoring tra pari.

Persico, G
2024

Abstract

The paper presents the results of action research aimed at countering hate speech through a peer-to-peer approach, carried out with a group of young people of Roma and non-Roma origin, engaged in the creation of counter-narratives through visual methods. The text is a narrative and critical analysis of the action-research in all its phases, highlighting its transformative potential as well as its pedagogical implications: it considers how the participants were involved in the reappropriation of self-narratives through the photography; it addresses how the and young participants co-created and disseminate a campaign; moreover the results of the workshops, which were facilitated with a peer-to-peer approach to raise awareness about the impact of hate speech on people onlife, are shown.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Anti-Gyspysm, counter-narratives, visual methods, hate speech, peer-education
Antiziganismo, contronarrazioni, metodi visuali, discorsi d’odio, peer-education
Italian
2024
XVI
4
216
229
open
Persico, G. (2024). Discorsi d’odio, antiziganismo e contronarrazioni. Le potenzialità educative di metodi partecipativi e mentoring tra pari. Q-TIMES WEBMAGAZINE, XVI(4), 216-229 [10.14668/QTimes_16418].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Persico-2024-QTimes-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 1.48 MB
Formato Adobe PDF
1.48 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/537741
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact