The work field of early childhood education and care has a strong specificity in the centrality of the practical dimension. The work context exposes teachers and educators with real situations and new problems each time, which cannot be approached through a linear application of predefined behaviors and actions but require differentiated educational strategies and practices adapted to the specificities that emerge in the here and now. The article presents a practical training pathway conducted in the field, during the work of educators and teachers, with the aim of engaging in dialogue with their practical knowledge. In addition to situating the training on the field, the authors sought ways to share live educational situations between trainers and practitioners, thereby creating living material on which forms of intersubjective reflexivity can be activated, generating practical knowledge that can transform educational work.
L’ambito lavorativo dell’educazione con la prima e primissima infanzia ha una sua forte specificità nella centralità della dimensione pratica. Il contesto lavorativo pone insegnanti ed educatrici di fronte a situazioni reali e problemi ogni volta nuovi, che non si lasciano affrontare secondo l’applicazione lineare di comportamenti e azioni predefinite ma richiedono strategie e pratiche educative differenziate e adattate alla specificità che emerge nel qui e ora. L’articolo presenta un percorso di formazione pratica svolto sul campo, nel corso del lavoro di educatrici e insegnanti, nell’intento di entrare in dialogo con il loro sapere pratico. Oltre a collocare la formazione sul campo, si sono ricercate forme che permettano di condividere, tra formatori e pratici, situazioni educative in diretta, rese così materiale vivo su cui è possibile attivare forme di riflessività intersoggettiva che, generando sapere pratico, possono trasformare il lavoro educativo.
Ghidini, D., Infantino, A. (In corso di stampa). La formazione sul campo nel lavoro educativo con l’infanzia. IUSVEDUCATION.
La formazione sul campo nel lavoro educativo con l’infanzia
Ghidini, D;Infantino, A
In corso di stampa
Abstract
The work field of early childhood education and care has a strong specificity in the centrality of the practical dimension. The work context exposes teachers and educators with real situations and new problems each time, which cannot be approached through a linear application of predefined behaviors and actions but require differentiated educational strategies and practices adapted to the specificities that emerge in the here and now. The article presents a practical training pathway conducted in the field, during the work of educators and teachers, with the aim of engaging in dialogue with their practical knowledge. In addition to situating the training on the field, the authors sought ways to share live educational situations between trainers and practitioners, thereby creating living material on which forms of intersubjective reflexivity can be activated, generating practical knowledge that can transform educational work.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ghidini-2025-IUSV Education-preprint.pdf
embargo fino al 05/05/2025
Tipologia di allegato:
Submitted Version (Pre-print)
Licenza:
Licenza open access specifica dell’editore
Dimensione
348.11 kB
Formato
Adobe PDF
|
348.11 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.