Homeschooling is a complex socio-educational phenomenon that resists straightforward classification. We introduce the metaphor of the ‘threshold space’ to avoid ideological binaries and to frame it not as an opposition to the institutional educational system but as a liminal, intermediary space—a confluence of diverse values, cultures, and languages. Its hybrid nature makes it a dynamic site capable of catalyzing social transformation. Homeschooling, understood as a threshold space, emerges as a practice that challenges entrenched certainties, opening up new per-spectives for rethinking education as a whole. This article explores how home edu-cation can contribute to a cultural critique of the school system.

L'istruzione parentale è un fenomeno socio-educativo complesso che rifugge facili categorizzazioni. Introduciamo la metafora dello ‘spazio soglia’ per evitare binarismi ideologici e per descriverla non in contrapposizione al sistema educativo istituzionale, bensì come uno spazio liminale, intermedio, luogo di incontro tra valori, culture e linguaggi differenti, un contesto che, proprio per la sua natura ibrida, può attivare processi di trasformazione sociale. L’istruzione parentale, intesa come spazio soglia, emerge come una pratica che sfida le certezze consolidate, aprendo nuove prospettive per ripensare l'educazione nel suo complesso: l’articolo esplora il modo come l’istruzione parentale può contribuire a una critica culturale del sistema scolastico.

Biscaldi, A., Chinazzi, A., Ruffolo, E. (2024). Istruzione Parentale come Spazio Soglia. Relazioni, luoghi e responsabilità educative in prospettiva critica. NARRARE I GRUPPI, 19(2), 254-273.

Istruzione Parentale come Spazio Soglia. Relazioni, luoghi e responsabilità educative in prospettiva critica

Chinazzi, A
Co-primo
;
2024

Abstract

Homeschooling is a complex socio-educational phenomenon that resists straightforward classification. We introduce the metaphor of the ‘threshold space’ to avoid ideological binaries and to frame it not as an opposition to the institutional educational system but as a liminal, intermediary space—a confluence of diverse values, cultures, and languages. Its hybrid nature makes it a dynamic site capable of catalyzing social transformation. Homeschooling, understood as a threshold space, emerges as a practice that challenges entrenched certainties, opening up new per-spectives for rethinking education as a whole. This article explores how home edu-cation can contribute to a cultural critique of the school system.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
home education, homeschooling, cultural critique, anthropology of education
istruzione parentale, homeschooling, critica culturale, antropologia dell’educazione
Italian
2024
19
2
254
273
open
Biscaldi, A., Chinazzi, A., Ruffolo, E. (2024). Istruzione Parentale come Spazio Soglia. Relazioni, luoghi e responsabilità educative in prospettiva critica. NARRARE I GRUPPI, 19(2), 254-273.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Biscaldi-2024-Narrare Gruppi-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 605.84 kB
Formato Adobe PDF
605.84 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/532362
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact