In the past decade, the attention to students’ evaluation of university course quality has gained increasing international recognition. This study aimed to create and validate ( face and content validation) a Student Examination Evaluation Questionnaire (SEEQ) designed for the Master's Degree Programs in Health Professions at the University of Milan, according to guidelines No. 87 of the Association for Medical Education in Europe (AMEE). Following this validation process, a version of the SEEQ comprising 33 items grouped into seven dimensions of the questionnaire (exam/module information; student information; pre-exam: teacher; preexam: student; exam administration; student perception of the assessment; feedback given to the student) was developed. Through the validation process, we aim to create a validated tool that can improve the quality of evaluation and, consequently, teaching, a crucial issue for Italian universities.
Nell’ultimo decennio, la valutazione della qualità dei corsi di studio, da parte degli studenti universitari, ha guadagnato crescente attenzione a livello internazionale. Lo scopo di questa ricerca è stato creare e validare (validazione di facciata e di contenuto) un Questionario di Valutazione della prova d’Esame da parte dello studente (QU.V.E.), pensato per i Corsi di Laurea Magistrali delle Professioni Sanitarie dell’Università degli Studi di Milano, seguendo le linee guida No. 87 dell’Association for Medical Education in Europe (AMEE). A seguito di questo processo di validazione, si è giunti a una versione del QU.V.E., che comprende 33 items, raggruppati in 7 dimensioni del questionario (dati sull’esame/modulo valutato; dati studente; prima dell’esame: il docente; prima dell’esame: lo studente; lo svolgimento dell’esame; la percezione dello studente della prova di valutazione; il feedback allo studente). Studi futuri permetteranno di ottenere la versione finale del QU.V.E., grazie alla conclusione del processo di validazione. Attraverso questo iter metodologico, ci si propone di creare uno strumento validato che possa contribuire a migliorare la qualità della valutazione e, quindi, della didattica;
Franchi, S., Bernardelli, G., Daniele, K., Zannini, L. (2024). Sviluppo e validazione di contenuto di un Questionario di Valutazione delle prove d’Esame (QU.V.E.) per i Corsi di Laurea Magistrali delle Professioni Sanitarie - Development and content validation of an Examination Evidence Evaluation Questionnaire (QU.V.E.) for Master's Degree Courses in the Health Professions. MEDICINA E CHIRURGIA(89), 4019-4028.
Sviluppo e validazione di contenuto di un Questionario di Valutazione delle prove d’Esame (QU.V.E.) per i Corsi di Laurea Magistrali delle Professioni Sanitarie - Development and content validation of an Examination Evidence Evaluation Questionnaire (QU.V.E.) for Master's Degree Courses in the Health Professions
Katia Daniele;Lucia Zannini
2024
Abstract
In the past decade, the attention to students’ evaluation of university course quality has gained increasing international recognition. This study aimed to create and validate ( face and content validation) a Student Examination Evaluation Questionnaire (SEEQ) designed for the Master's Degree Programs in Health Professions at the University of Milan, according to guidelines No. 87 of the Association for Medical Education in Europe (AMEE). Following this validation process, a version of the SEEQ comprising 33 items grouped into seven dimensions of the questionnaire (exam/module information; student information; pre-exam: teacher; preexam: student; exam administration; student perception of the assessment; feedback given to the student) was developed. Through the validation process, we aim to create a validated tool that can improve the quality of evaluation and, consequently, teaching, a crucial issue for Italian universities.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Franchi-2024-Med Chir-VoR.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Licenza open access specifica dell’editore
Dimensione
807.97 kB
Formato
Adobe PDF
|
807.97 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.