The national and regional legislative framework, responding both to normative instances and to the complex social, cultural, economic and educational changes underway, lead to an increasing territorial collocation of the educational professions, called upon to work in service networks, with other professionals. In principle, a change in institutional approaches and professional postures is implicit: from supporting individuals in specific contexts, to developing territorial networks, ever closer to the contexts of life, which promote the conditions for each individual to be supported in his or her existential trajectory. However, this happens in territories that are still characterised by the fragmentation of services. How does this situation challenge the initial training of socio-pedagogical educators? What competences does it have to train and what are its limits and possibilities? Starting from these questions, the article aims to reflect critically on three crucial dimensions of training work: the experience of students, the involvement of professionals and services in initial training, and the skills to be guarded in order to inhabit the territories in their complexity and to experience their contradictions and challenges.
Il quadro normativo nazionale e regionale, rispondendo sia a istanze normative sia ai complessi mutamenti sociali, culturali, economici, educativi in atto, porta a una sempre maggiore collocazione territoriale delle professioni educative, chiamate a lavorare in filiere di servizi, con altri professionisti. In linea di principio, è implicito un cambiamento nelle logiche istituzionali e nelle posture professionali: dal sostegno al singolo in contesti specifici, allo sviluppo di reti territoriali, sempre più prossime ai contesti di vita, che promuovano le condizioni perché ciascuno/a possa essere sostenuto/a nella sua traiettoria esistenziale. Tuttavia, ciò accade in territori ancora fortemente segnati dalla frammentazione dei servizi. Come interroga questa situazione la formazione iniziale degli educatori socio-pedagogici? Quali competenze è chiamata a formare, e quali sono i suoi limiti e le sue possibilità? A partire da queste domande, l’articolo intende riflettere criticamente su tre dimensioni cruciali del lavoro formativo: l’esperienza degli studenti, il coinvolgimento dei professionisti e dei servizi nella formazione iniziale, le competenze da presidiare per abitare i territori nella loro complessità e viverne contraddizioni e sfide.
Guerra, M., Palmieri, C. (2024). “Essere al servizio del territorio”: tra formazione iniziale e competenze strategiche per gli educatori socio-pedagogici. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 2(2), 66-71.
“Essere al servizio del territorio”: tra formazione iniziale e competenze strategiche per gli educatori socio-pedagogici
Guerra, M;Palmieri, C
2024
Abstract
The national and regional legislative framework, responding both to normative instances and to the complex social, cultural, economic and educational changes underway, lead to an increasing territorial collocation of the educational professions, called upon to work in service networks, with other professionals. In principle, a change in institutional approaches and professional postures is implicit: from supporting individuals in specific contexts, to developing territorial networks, ever closer to the contexts of life, which promote the conditions for each individual to be supported in his or her existential trajectory. However, this happens in territories that are still characterised by the fragmentation of services. How does this situation challenge the initial training of socio-pedagogical educators? What competences does it have to train and what are its limits and possibilities? Starting from these questions, the article aims to reflect critically on three crucial dimensions of training work: the experience of students, the involvement of professionals and services in initial training, and the skills to be guarded in order to inhabit the territories in their complexity and to experience their contradictions and challenges.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Guerra-Palmieri-2024-Cultura pedagogica e scenari educativi-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
563.15 kB
Formato
Adobe PDF
|
563.15 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.