Among the various factors shaping individuals’ psychological wellbeing, one’s financial condition plays a key role. Financial education represents a valid tool to increase citizen’s financial wellbeing, as it promotes knowledge and competences useful in taking aware financial decisions. The present study aims at evaluating the effectiveness of a financial education program for a sample of 132 university students. For this purpose, a financial literacy test was administered (before/after intervention), which demonstrated the effectiveness of the program in increasing financial knowledge. The program helped to bridge the initial gender gap in terms of knowledge, but not in relation to perceived financial self-efficacy.

Tra i diversi fattori che influenzano il benessere psicologico dell’individuo, la condizione finanziaria gioca un ruolo fondamentale. L’educazione finanziaria rappresenta un valido strumento per accrescere il benessere finanziario del cittadino, in quanto favorisce l’acquisizione di competenze utili a prendere decisioni finanziarie consapevoli. Questo studio ha l’obiettivo di valutare l’efficacia di un programma di educazione finanziaria su un campione di 132 studenti universitari. A tale scopo è stato somministrato un test di financial literacy (pre/post-intervento), che ha mostrato l’efficacia del programma nell’aumentare le conoscenze finanziarie. Il programma ha contribuito a colmare il gender gap iniziale rispetto alle conoscenze, ma non in relazione all’autoefficacia finanziaria percepita.

Rinaldi, E., Robba, M., Sorgente, A., Lanz, M., Iannello, P. (2024). La financial literacy degli studenti universitari: promuovere l’educazione finanziaria per ridurre il gender gap. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA, 51(2), 225-254 [10.1421/113571].

La financial literacy degli studenti universitari: promuovere l’educazione finanziaria per ridurre il gender gap

Rinaldi, EE
;
2024

Abstract

Among the various factors shaping individuals’ psychological wellbeing, one’s financial condition plays a key role. Financial education represents a valid tool to increase citizen’s financial wellbeing, as it promotes knowledge and competences useful in taking aware financial decisions. The present study aims at evaluating the effectiveness of a financial education program for a sample of 132 university students. For this purpose, a financial literacy test was administered (before/after intervention), which demonstrated the effectiveness of the program in increasing financial knowledge. The program helped to bridge the initial gender gap in terms of knowledge, but not in relation to perceived financial self-efficacy.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Financial education; financial literacy; gender gap; perceived self-efficacy
educazione finanziaria; gender gap
Italian
2024
51
2
225
254
reserved
Rinaldi, E., Robba, M., Sorgente, A., Lanz, M., Iannello, P. (2024). La financial literacy degli studenti universitari: promuovere l’educazione finanziaria per ridurre il gender gap. GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA, 51(2), 225-254 [10.1421/113571].
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