The article describes the experience of creating a multilingual catalogue of sounds in a nursery school in order to respond to the interest first of a child and then of the group. The article examines the design of the catalogue, which was realised thanks to the involvement of adult family members, and describes how, over time, this proposal became part of an articulated educational setting. The experience sheds light on the generativity of a positive contamination between educational services and experiences within family contexts. Multiculturalism and multilingualism form the background of the writing, without being its central object, which is instead the experience of the children and the diversity that each of them brings to the educational context, enriching it.

Il testo restituisce l’esperienza di realizzazione di un catalogo sonoro multilingue, nato per rispondere all’interesse prima di un bambino e poi del gruppo, presso un nido d’infanzia. L’articolo esplora la progettazione del catalogo, realizzato grazie al coinvolgimento di figure adulte familiari, e descrive come nel tempo tale proposta si sia collocata all’interno di una progettazione educativa articolata. L’esperienza mette in luce la generatività di una positiva contaminazione tra servizio educativo ed esperienze vissute nell’ambito dei contesti familiari. La multiculturalità e il plurilinguismo fanno da sfondo allo scritto senza esserne l’oggetto centrale, che è invece il vissuto di bambini e bambine e la diversità di cui ciascuno è portatore nel contesto educativo, arricchendolo.

Persico, G., Porcellana, N. (2024). Migliorare la partecipazione e il pluralismo nell’ECEC Lezioni apprese dalla creazione di un catalogo sonoro multilingue da parte di un team educativo e di famiglie Enhancing participation and pluralism in ECEC Lessons learned from creating a multilingual sound catalogue by an educational team and families. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 10(2), 118-133 [10.14605/PD1022409].

Migliorare la partecipazione e il pluralismo nell’ECEC Lezioni apprese dalla creazione di un catalogo sonoro multilingue da parte di un team educativo e di famiglie Enhancing participation and pluralism in ECEC Lessons learned from creating a multilingual sound catalogue by an educational team and families

Persico, G;
2024

Abstract

The article describes the experience of creating a multilingual catalogue of sounds in a nursery school in order to respond to the interest first of a child and then of the group. The article examines the design of the catalogue, which was realised thanks to the involvement of adult family members, and describes how, over time, this proposal became part of an articulated educational setting. The experience sheds light on the generativity of a positive contamination between educational services and experiences within family contexts. Multiculturalism and multilingualism form the background of the writing, without being its central object, which is instead the experience of the children and the diversity that each of them brings to the educational context, enriching it.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Multi-language sound catalogue, Family’s participation, Educational planning, ECEC.
English
2024
10
2
118
133
reserved
Persico, G., Porcellana, N. (2024). Migliorare la partecipazione e il pluralismo nell’ECEC Lezioni apprese dalla creazione di un catalogo sonoro multilingue da parte di un team educativo e di famiglie Enhancing participation and pluralism in ECEC Lessons learned from creating a multilingual sound catalogue by an educational team and families. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 10(2), 118-133 [10.14605/PD1022409].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Persico-2024-Pedagogia più Didattica-VoR.pdf

Solo gestori archivio

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Tutti i diritti riservati
Dimensione 950.74 kB
Formato Adobe PDF
950.74 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/522310
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact