Aims: Highlight the impact that diagnosis communication to an ill child and his siblings can have on the understanding and the experience of the disease, on the child's compliance and on the communication within the family about the experience of illness. Methods: Through a qualitative approach, a study case has been conducted by observing doctor-child diagnosis communication and by interviewing parents. The materials have been studied by content analysis. Results: Diagnosis communication to children helps their participation and understanding of the illness and supports parents to communicate with ill children and with their siblings. The latter often look isolated, suffering, sometimes forgotten and with many problematic behaviors. Conclusions: Diagnosis communication is really precious to promote children participation; however, it needs to be continuously renewed at home and in the hospital, and requires the constant promotion of an educational alliance with parents.
SCOPI: evidenziare la rilevanza che la comunicazione di diagnosi al bambino malato (di leucemie e linfomi) e ai suoi fratelli può avere sulla comprensione e sul vissuto della malattia di bambini e familiari, sull'adesione al processo terapeutico, sulla comunicazione intrafamiliare circa l’esperienza di malattia. METODI: attraverso un approccio qualitativo è stato condotto uno studio di caso che ha combinato osservazione (dei colloqui tra medico e bambini) e interviste semistrutturate ai loro genitori; i materiali sono stati sottoposti ad analisi di contenuto. RISULTATI: il colloquio pare favorire la partecipazione dei bambini e la loro comprensione e accettazione della malattia, ma anche supportare i genitori nella gestione della relazione e comunicazione con i propri figli malati e con quelli sani; questi ultimi appaiono isolati, sofferenti, talora dimenticati e con diffusi comportamenti problematici. CONCLUSIONI: il colloquio è preziosissimo per promuovere la partecipazione dei bambini sani come di quelli malati; tuttavia essa va continuamente rinnovata anche successivamente, sia a casa che in ospedale, e passa attraverso la promozione di un'alleanza educativa con i genitori.
Luciano, E. (2013). La comunicazione di diagnosi ai bambini malati e ai loro fratelli. Uno studio di caso presso l’Ospedale “San Gerardo” di Monza. QUADERNI ACP, 20(4), 161-165.
La comunicazione di diagnosi ai bambini malati e ai loro fratelli. Uno studio di caso presso l’Ospedale “San Gerardo” di Monza
Luciano, E
2013
Abstract
Aims: Highlight the impact that diagnosis communication to an ill child and his siblings can have on the understanding and the experience of the disease, on the child's compliance and on the communication within the family about the experience of illness. Methods: Through a qualitative approach, a study case has been conducted by observing doctor-child diagnosis communication and by interviewing parents. The materials have been studied by content analysis. Results: Diagnosis communication to children helps their participation and understanding of the illness and supports parents to communicate with ill children and with their siblings. The latter often look isolated, suffering, sometimes forgotten and with many problematic behaviors. Conclusions: Diagnosis communication is really precious to promote children participation; however, it needs to be continuously renewed at home and in the hospital, and requires the constant promotion of an educational alliance with parents.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Luciano-2013-Quaderni ACP-VoR.pdf
Solo gestori archivio
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
130.17 kB
Formato
Adobe PDF
|
130.17 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.