The essay aims to reconstruct the relationship between public opinion and the British Monarchy. In this perspective, an attempt has been made to frame the birth and development of direct communication between the Monarchy and the people, with the emergence of a new relationship between public opinion and the Crown, unknown in previous centuries. Dividing the analysis according to the medium of communication and the use made of it by the Sovereigns, we started with the press (and Queen Victoria) and, through radio and television, we arrived at the present day, i.e. the social networks, protagonists of these first decades of the 21st century. The red thread linking all these transformations seems to be that of the increasing proximity of the Crown to the individual citizen through the use of the media.
Il contributo mira a ricostruire il rapporto tra l’opinione pubblica e la monarchia britannica. In questa prospettiva, si è tentato di inquadrare la nascita e lo sviluppo di una comunicazione diretta tra la Monarchia e il popolo, con l’emersione di un nuovo legame tra opinione pubblica e Corona, sconosciuto nei secoli precedenti. Dividendo l’analisi a seconda del mezzo di comunicazione e dell’uso fattone dai sovrani, si è partiti dalla stampa (e dalla Regina Vittoria) e, attraverso radio e televisione, si è giunti all’attualità, cioè ai social network, protagonisti di questi primi decenni del XXI secolo. Il filo rosso che lega tutte queste trasformazioni sembra quello del sempre maggiore avvicinamento della Corona al singolo cittadino attraverso l’utilizzo dei media.
Cecili, M., Vigevani, G. (2024). Il fascino discreto della monarchia, dalla stampa alla rete. COSTITUZIONALISMO BRITANNICO E IRLANDESE, 1(1), 287-306.
Il fascino discreto della monarchia, dalla stampa alla rete
Cecili, M.;Vigevani G. E.
2024
Abstract
The essay aims to reconstruct the relationship between public opinion and the British Monarchy. In this perspective, an attempt has been made to frame the birth and development of direct communication between the Monarchy and the people, with the emergence of a new relationship between public opinion and the Crown, unknown in previous centuries. Dividing the analysis according to the medium of communication and the use made of it by the Sovereigns, we started with the press (and Queen Victoria) and, through radio and television, we arrived at the present day, i.e. the social networks, protagonists of these first decades of the 21st century. The red thread linking all these transformations seems to be that of the increasing proximity of the Crown to the individual citizen through the use of the media.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cecili-2024-Costituzionalismo-Vor.pdf
accesso aperto
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
650.97 kB
Formato
Adobe PDF
|
650.97 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.