Taking as its starting point the feminisation of education and care work, this article examines the phenomenon of the male educators and teacher’s shortage in ECEC, workplaces where gender segregation is extremely pronounced. The article analyses the professional trajectories, narratives and turning points of ECEC professionals. Based on an unpublished part of a larger research study conducted between 2016 and 2022, the paper identifies possible actions to facilitate the outreach and recruitment of underrepresented professionals in the sector.

A partire dal tema della femminilizzazione dei lavori educativi e di cura, il presente articolo esplora il fenomeno della quasi totale assenza di educatori ed insegnanti nell'ambito della ECEC, luoghi di lavoro in cui la segregazione di genere è estremamente marcata. Il testo analizza le traiettorie professionali, le narrazioni e i punti di svolta di professionisti di nidi e scuole dell'infanzia restituendo una parte inedita di una ricerca più ampia, condotta tra il 2016 e il 2022. Alla luce dell'analisi e della letteratura sul tema vengono poi delineate possibili azioni volte a favorire l'avvicinamento ed il reclutamento di professionisti sottorappresentati in questo ambito professionale.

Persico, G., Ottaviano, C. (2024). Male Educators in ECEC in Italy: Trajectories and Narratives to Challenge Gender Segregation in Early Education. LLL, 21(44), 207-218 [10.19241/lll.v21i44.861].

Male Educators in ECEC in Italy: Trajectories and Narratives to Challenge Gender Segregation in Early Education

Greta Persico
Primo
;
2024

Abstract

Taking as its starting point the feminisation of education and care work, this article examines the phenomenon of the male educators and teacher’s shortage in ECEC, workplaces where gender segregation is extremely pronounced. The article analyses the professional trajectories, narratives and turning points of ECEC professionals. Based on an unpublished part of a larger research study conducted between 2016 and 2022, the paper identifies possible actions to facilitate the outreach and recruitment of underrepresented professionals in the sector.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
Gender Segregation
English
31-mag-2024
2024
LLL
21
44
207
218
open
Persico, G., Ottaviano, C. (2024). Male Educators in ECEC in Italy: Trajectories and Narratives to Challenge Gender Segregation in Early Education. LLL, 21(44), 207-218 [10.19241/lll.v21i44.861].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Persico_Ottaviano_2024_LLL_VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Persico-Ottaviano-2024-LLL-VoR
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 271.13 kB
Formato Adobe PDF
271.13 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/485299
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact