Climate change has been denied for decades and now many market players are making use of greenwashing, a form of misleading advertising, to appear green in the eyes of public opinion. This conduct, potentially prejudicial to consumers and competitors, directly refers to the private law clause of good faith. After clarifying the nature of greenwashing, the text delves into the admissibility of class action for redressing the damage caused to consumers and competitors. It then examines the practical usefulness of this approach in suppressing the phenomenon. Finally, possible legislative reactions are hypothesized with the aim of enhancing the deterrence of private enforcement remedies.
Per decenni si è negato il climate change ed ora molti attori del mercato si stanno avvalendo del greenwashing, forma di pubblicità ingannevole, per apparire green agli occhi dell’opinione pubblica. Tale condotta, potenzialmente pregiudizievole per consumatori e competitors, richiama direttamente la portata precettiva della clausola giusprivatistica della buona fede. Una volta chiarita la natura del greenwashing, lo scritto si sofferma, dapprima, sull’ammissibilità della class action per il ristoro dei pregiudizi causati a consumatori e competitors e, successivamente, sulla concreta utilità dello strumento nella repressione del fenomeno. In chiusura, si ipotizzano possibili reazioni legislative volte ad incrementare la deterrenza dei rimedi di private enforcement.
Cesareo, F., Pirotta, G. (2023). Il greenwashing nella lotta al climate change. Fondamenti sostanziali giusprivatistici e tutela risarcitoria collettiva. BIOLAW JOURNAL, 2(2), 217-235 [10.15168/2284-4503-2707].
Il greenwashing nella lotta al climate change. Fondamenti sostanziali giusprivatistici e tutela risarcitoria collettiva
Cesareo, F
;Pirotta, G
2023
Abstract
Climate change has been denied for decades and now many market players are making use of greenwashing, a form of misleading advertising, to appear green in the eyes of public opinion. This conduct, potentially prejudicial to consumers and competitors, directly refers to the private law clause of good faith. After clarifying the nature of greenwashing, the text delves into the admissibility of class action for redressing the damage caused to consumers and competitors. It then examines the practical usefulness of this approach in suppressing the phenomenon. Finally, possible legislative reactions are hypothesized with the aim of enhancing the deterrence of private enforcement remedies.File | Dimensione | Formato | |
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