The article presents the theoretical, organizational and pedagogical perspectives underlying the creation of a digital documentation center on sustainability practices in the Bicocca District, in the city of Milan. Taking into account the design of this action, the literature on digital archiving systems is shown, to understand how to build databases that integrate the conservation purpose with the engagement of a territorial community. Subsequently, possible graphic suggestions are identified to embed these instances. Finally, the research is inscribed in a pedagogical framework that conceptualizes education as a process of democratization, where the knowledge grows into a community of practice and has origin from the spread of analogical and digital methodologies that support it.
L’articolo espone le prospettive teoriche, organizzative e pedagogiche sottese alla realizzazione di un Centro di Documentazione Digitale sulle pratiche di sostenibilità del Distretto Bicocca, nella città di Milano. Dato conto dell’impianto progettuale che supporta questa azione, si fa ricorso alla letteratura riguardante l’archiviazione digitale per comprendere come costruire dei database che integrino il fine conservativo con il coinvolgimento di una comunità territoriale. Successivamente, si identificano delle possibili proposte grafiche che coniughino queste istanze. Infine, si inscrive la ricerca in una cornice pedagogica che concettualizza l’educazione come pratica di democratizzazione, in cui il sapere è il frutto di uno scambio all’interno di una comunità di pratica e trae la sua origine dal moltiplicarsi delle risorse analogiche e digitali che lo veicolano.
Sottocorno, M. (2023). Prospettive progettuali e pedagogiche per un Centro di Documentazione Digitale sulle pratiche di sostenibilità [Pedagogical and planning perspectives for a Data Documentation Center on sustainability practices]. EDUCATION SCIENCES & SOCIETY, 14(2), 179-188 [10.3280/ess2-2023oa16305].
Prospettive progettuali e pedagogiche per un Centro di Documentazione Digitale sulle pratiche di sostenibilità [Pedagogical and planning perspectives for a Data Documentation Center on sustainability practices]
Sottocorno, M
2023
Abstract
The article presents the theoretical, organizational and pedagogical perspectives underlying the creation of a digital documentation center on sustainability practices in the Bicocca District, in the city of Milan. Taking into account the design of this action, the literature on digital archiving systems is shown, to understand how to build databases that integrate the conservation purpose with the engagement of a territorial community. Subsequently, possible graphic suggestions are identified to embed these instances. Finally, the research is inscribed in a pedagogical framework that conceptualizes education as a process of democratization, where the knowledge grows into a community of practice and has origin from the spread of analogical and digital methodologies that support it.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Sottocorno-2023-Education Sciences & Society-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: This journal applies the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - No Derivatives 4.0 License (CC BY-NC-ND 4.0)
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
742.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
742.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.