Culture is increasingly important in the contemporary processes of economic value creation. Just like firms, cities that are pursuing ambitious strategies of economic development choose culture as their major stronghold. They employ advanced techniques of spreading cultural activities in the urban context. Cities also generate urban requalification processes by enhancing the level and the complexity of cultural interventions. Recently, these strategies are increasingly concerned with contemporary art and specifically with contemporary artistic firms. The economic impact of culture in the contemporary development of cities emphasizes the role of the new processes of production and consumption of goods and services. These are increasingly connected to an immaterial dimension of added value. In order to examine the functioning of development processes related to the culture of cities, we will focus on the contemporary art firms and on their local interactions. A city that can attract contemporary artistic production will be able to create a huge amount of cultural activities and will favor the development of firms that are in control of such activities. At the same time these cities can stimulate a significant amount of original knowledge production

La cultura entra oggi in maniera sempre più vigorosa all’interno dei nuovi processi di creazione del valore economico; allo stesso modo, proprio come le imprese, le città che inseguono una strategia coesa e ambiziosa di sviluppo economico fanno della cultura uno dei maggiori punti di forza, utilizzando modalità avanzate di diffusione delle attività culturali nel tessuto urbano e realizzando i processi di riqualificazione cittadina intorno a sempre più articolati interventi culturali. Negli ultimi anni, dette condotte sembrano dirigersi verso l’arte contemporanea e strutturarsi su eventi ed attori quali, appunto, le imprese artistiche contemporanee. Il significato economico della cultura nei processi odierni di sviluppo delle città enfatizza il ruolo di elemento stimolatore di nuovi sistemi di produzione e di consumo dei beni e dei servizi sempre più connessi ad una dimensione immateriale del valore aggiunto. Per analizzare i meccanismi legati ai processi di sviluppo delle città guidati dalla cultura si farà riferimento alla imprese di arte contemporanea e agli aspetti caratteristici dell’interazione locale delle stesse: una città che riesca ad attrarre la produzione di artisti contemporanei determinerà una elevata quantità di attività culturali favorendo lo sviluppo delle imprese che producono e gestiscono tali attività e generando una cumulata di knowledge production che ai diversi livelli ricade sull’agglomerato e stimola la produzione di nuove e specifiche conoscenze

Codignola, F. (2011). Imprese di cultura contemporanea, immaterialità dei consumi e sviluppo delle città. In Il ruolo delle città nell'economia della conoscenza.

Imprese di cultura contemporanea, immaterialità dei consumi e sviluppo delle città

CODIGNOLA, FEDERICA
Primo
2011

Abstract

Culture is increasingly important in the contemporary processes of economic value creation. Just like firms, cities that are pursuing ambitious strategies of economic development choose culture as their major stronghold. They employ advanced techniques of spreading cultural activities in the urban context. Cities also generate urban requalification processes by enhancing the level and the complexity of cultural interventions. Recently, these strategies are increasingly concerned with contemporary art and specifically with contemporary artistic firms. The economic impact of culture in the contemporary development of cities emphasizes the role of the new processes of production and consumption of goods and services. These are increasingly connected to an immaterial dimension of added value. In order to examine the functioning of development processes related to the culture of cities, we will focus on the contemporary art firms and on their local interactions. A city that can attract contemporary artistic production will be able to create a huge amount of cultural activities and will favor the development of firms that are in control of such activities. At the same time these cities can stimulate a significant amount of original knowledge production
paper
Contemporary art firms; immaterial consumption; knowledge production; cities development
imprese di arte contemporanea; consumi immateriali; knwoledge production; sviluppo città
Italian
Conferenza Italiana di Scienze Regionali 15-17 settembre
2011
Il ruolo delle città nell'economia della conoscenza
2011
partially_open
Codignola, F. (2011). Imprese di cultura contemporanea, immaterialità dei consumi e sviluppo delle città. In Il ruolo delle città nell'economia della conoscenza.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Federica CodignolaAISRE2011.pdf

Solo gestori archivio

Dimensione 142.52 kB
Formato Adobe PDF
142.52 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Codignola slides Aisre presentazione pdf.pdf

accesso aperto

Dimensione 226.69 kB
Formato Adobe PDF
226.69 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/46019
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact