The article, starting with findings from research experiences and pilot projects regarding cross-cultural exchange in pre-service education, presents and discusses the potential of a training tool centered on peer ex change in pairs: a reflexive device that activates critical re-examination processes of educational practices and bottom-up innovation by combining the potential of video-feedback with insights from disclosure interviews and peer-tutoring strategies. How can one activate educational processes that reconcile quality and sustainability? The objective of the article is to start a reflection on the need to develop streamlined and sustainable tools, able to activate peer exchange and diversify and broaden the range of training situations, by also providing moments of individual activation and exchanges between colleagues and between services. The intervention strategies of the coordinator and the trainer who initiate, guide and monitor these processes are also investigated.

L’articolo, a partire dai risultati emersi da alcune esperienze di ricerca e da progetti pilota di scambio cross culturale nella formazione di base, presenta e discute le potenzialità di uno strumento di formazione centrato sullo scambio tra pari in coppia: un dispositivo riflessivo che attiva processi di rivisitazione critica delle pratiche educative e di innovazione bottom up combinando il potenziale del video-feedback con suggerimenti provenienti dall’intervista di esplicitazione e strategie di peer-tutoring. Come attivare processi di formazione conciliando qualità e sostenibilità? L’obiettivo dell’articolo è aprire una riflessione sulla necessità di mettere a punto strumenti snelli e sostenibili, che sappiano attivare le risorse dello scambio tra pari, diversificare e ampliare il ventaglio delle situazioni formative prevedendo anche momenti di attivazione individuale e processi di scambio tra colleghi e tra servizi. La questione interroga anche le modalità di intervento del coordinatore e del formatore che sollecitano, guidano e monitorano questi processi.

Braga, P. (2023). Promuovere lo scambio tra pari in coppia nel contesto dello 0-6. Analisi di un esempio di dispositivo formativo mediato dall’uso del video. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(26), 76-90.

Promuovere lo scambio tra pari in coppia nel contesto dello 0-6. Analisi di un esempio di dispositivo formativo mediato dall’uso del video

Braga, P
2023

Abstract

The article, starting with findings from research experiences and pilot projects regarding cross-cultural exchange in pre-service education, presents and discusses the potential of a training tool centered on peer ex change in pairs: a reflexive device that activates critical re-examination processes of educational practices and bottom-up innovation by combining the potential of video-feedback with insights from disclosure interviews and peer-tutoring strategies. How can one activate educational processes that reconcile quality and sustainability? The objective of the article is to start a reflection on the need to develop streamlined and sustainable tools, able to activate peer exchange and diversify and broaden the range of training situations, by also providing moments of individual activation and exchanges between colleagues and between services. The intervention strategies of the coordinator and the trainer who initiate, guide and monitor these processes are also investigated.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
professional development, ECEC, quality, peer-tutoring, observation
formazione, ECEC, Qualità, Peer-tutoring, osservazione
Italian
2023
15
26
76
90
open
Braga, P. (2023). Promuovere lo scambio tra pari in coppia nel contesto dello 0-6. Analisi di un esempio di dispositivo formativo mediato dall’uso del video. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(26), 76-90.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Braga-2023- Annali online-VoR.pdf

accesso aperto

Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 261.01 kB
Formato Adobe PDF
261.01 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/454360
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact