The importance of youth participation is underlined by international policies, which widely stress youth’s fundamental role in developing more just and sustainable societies. At the same time, dis-affection from the more traditional democratic processes is registered by young people, who instead seem to be looking for forms of expression of a different nature. This paper aims to question the forms of participation of young people, offering to consider them as resources for the broader society within the perspective of public pedagogy (Biesta, 2012), suggesting that the institutions let themselves be informed by what is happening.
La partecipazione delle giovani generazioni è, oggi, al centro delle politiche internazionali, che diffusa-mente sottolineano il ruolo fondamentale delle nuove generazioni per lo sviluppo di società più giustee sostenibili. Al tempo stesso, però, da più parti vengono descritti processi di apparente disaffezionedai processi democratici più tradizionali da parte dei più giovani, i quali sembrano alla ricerca di formedi partecipazione alternative. La riflessione qui proposta è volta ad interrogare le forme di partecipazio-ne dei giovani, proponendo di considerarle come risorsa per la formazione diffusa della società, nellaprospettiva di una pedagogia pubblica (Biesta, 2012), suggerendo alle istituzioni di lasciarsi interroga-re da quanto sta avvenendo.
Biffi, E. (2023). Oltre la retorica della partecipazione:i giovani e le nuove forme dell’agire politico. ENCYCLOPAIDEIA, 27(1S), 55-63 [10.6092/issn.1825-8670/16882].
Oltre la retorica della partecipazione:i giovani e le nuove forme dell’agire politico
Biffi E.
Primo
2023
Abstract
The importance of youth participation is underlined by international policies, which widely stress youth’s fundamental role in developing more just and sustainable societies. At the same time, dis-affection from the more traditional democratic processes is registered by young people, who instead seem to be looking for forms of expression of a different nature. This paper aims to question the forms of participation of young people, offering to consider them as resources for the broader society within the perspective of public pedagogy (Biesta, 2012), suggesting that the institutions let themselves be informed by what is happening.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Biffi-2023-Encyclopaideia-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: CC BY 4.0 This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
107.27 kB
Formato
Adobe PDF
|
107.27 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.