In the cultural microcosms of postmediality, characterised by the intertwining of online and offline dimensions, socio-educational experiences take shape that are relevant to the pedagogical debate, but challenging to study from a methodological point of view. This calls for a critical and reflective revisiting of the epistemological, ontological and methodological assumptions that guide the qualitative researcher. The article focuses on the description of an ethnographic-inspired methodology developed for online contexts, netnography, placing it within the ethical and axiological debate of pedagogical research.
Nei microcosmi culturali della postmedialità, caratterizzati dall’intreccio tra dimensioni online e offline, prendono forma esperienze socioeducative rilevanti per il dibattito pedagogico, ma complesse da studiare dal punto di vista metodologico. Questo richiede una rivisitazione critica e riflessiva dei presupposti di natura epistemologica, ontologica e metodologica che orientano il ricercatore qualitativo. L’articolo si sofferma sulla descrizione di una metodologia di ispirazione etnografica sviluppata per i contesti online, la netnografia, collocandola all’interno del dibattito etico e assiologico della ricerca pedagogica.
Bove, C., Chinazzi, A. (2023). Netnografia e ricerca educativa in contesti online. STUDIUM EDUCATIONIS, XXIV(1), 105-113 [10.7346/SE-012023-12].
Netnografia e ricerca educativa in contesti online
Bove, C
;Chinazzi, A
2023
Abstract
In the cultural microcosms of postmediality, characterised by the intertwining of online and offline dimensions, socio-educational experiences take shape that are relevant to the pedagogical debate, but challenging to study from a methodological point of view. This calls for a critical and reflective revisiting of the epistemological, ontological and methodological assumptions that guide the qualitative researcher. The article focuses on the description of an ethnographic-inspired methodology developed for online contexts, netnography, placing it within the ethical and axiological debate of pedagogical research.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bove-2023-Studium Educationis-VoR.pdf
accesso aperto
Descrizione: Netnografia e Ricerca educativa
Tipologia di allegato:
Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza:
Creative Commons
Dimensione
1.71 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.71 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.