In the cultural microcosms of postmediality, characterised by the intertwining of online and offline dimensions, socio-educational experiences take shape that are relevant to the pedagogical debate, but challenging to study from a methodological point of view. This calls for a critical and reflective revisiting of the epistemological, ontological and methodological assumptions that guide the qualitative researcher. The article focuses on the description of an ethnographic-inspired methodology developed for online contexts, netnography, placing it within the ethical and axiological debate of pedagogical research.

Nei microcosmi culturali della postmedialità, caratterizzati dall’intreccio tra dimensioni online e offline, prendono forma esperienze socioeducative rilevanti per il dibattito pedagogico, ma complesse da studiare dal punto di vista metodologico. Questo richiede una rivisitazione critica e riflessiva dei presupposti di natura epistemologica, ontologica e metodologica che orientano il ricercatore qualitativo. L’articolo si sofferma sulla descrizione di una metodologia di ispirazione etnografica sviluppata per i contesti online, la netnografia, collocandola all’interno del dibattito etico e assiologico della ricerca pedagogica.

Bove, C., Chinazzi, A. (2023). Netnografia e ricerca educativa in contesti online. STUDIUM EDUCATIONIS, XXIV(1), 105-113 [10.7346/SE-012023-12].

Netnografia e ricerca educativa in contesti online

Bove, C
;
Chinazzi, A
2023

Abstract

In the cultural microcosms of postmediality, characterised by the intertwining of online and offline dimensions, socio-educational experiences take shape that are relevant to the pedagogical debate, but challenging to study from a methodological point of view. This calls for a critical and reflective revisiting of the epistemological, ontological and methodological assumptions that guide the qualitative researcher. The article focuses on the description of an ethnographic-inspired methodology developed for online contexts, netnography, placing it within the ethical and axiological debate of pedagogical research.
Articolo in rivista - Articolo scientifico
netnography, educational research, epistemology, methodology, research ethics
netnografia, ricerca educativa, epistemologia, metodologia, etica della ricerca
Italian
30-giu-2023
2023
XXIV
1
105
113
open
Bove, C., Chinazzi, A. (2023). Netnografia e ricerca educativa in contesti online. STUDIUM EDUCATIONIS, XXIV(1), 105-113 [10.7346/SE-012023-12].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bove-2023-Studium Educationis-VoR.pdf

accesso aperto

Descrizione: Netnografia e Ricerca educativa
Tipologia di allegato: Publisher’s Version (Version of Record, VoR)
Licenza: Creative Commons
Dimensione 1.71 MB
Formato Adobe PDF
1.71 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10281/431558
Citazioni
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
Social impact