The terms “evaluation” and “education” are often considered antithetical. This fact probably stems from a typically “negative” attitude towards evaluation, supported by the current practice of evaluation, which is often based on “pricing”, certifying, and accounting for the “merit” of a person or service. This translates into anxiety and fatigue within educational services, reducing the evaluative act to a bureaucratic and administrative practice. Consequently, even when the evaluation has a “formative” meaning, it is reduced to an evaluation of customer satisfaction at the end of an educational path. Based on these assumptions, we sought to explore the opinions, representations, and experiences of a group of secondary school teachers and principals about evaluating educational practices to promote mental wellbeing and prevent adolescent discomfort. Our contribution will present some reflections that emerged from this research.
Spesso, i termini valutazione e educazione sono considerati antitetici. Ciò probabilmente deriva da una diffusa visione “negativa” della valutazione, supportata da una contemporaneità sempre più orientata verso il “dare un prezzo”, certificare, rendicontare il “merito” di una persona e/o un servizio. Nei servizi educativi, tutto questo sembra tradursi in apprensione e affaticamento, il che tende a ridurre l’atto valutativo a una prassi burocratica e amministrativa. Ciò fa sì che, anche quando viene accolto il significato “formativo” della valutazione, quest’ultima si riduca ad attestazione del “gradimento” a conclusione di un percorso educativo. A partire da questi presupposti, ci siamo proposti di esplorare quali fossero le opinioni, le rappresentazioni, le esperienze di un gruppo di insegnanti e dirigenti scolastici delle scuole secondarie circa la valutazione di pratiche educative volte a promuovere il benessere mentale e la prevenzione del disagio degli adolescenti. L’intervento si proporrà di presentare alcune riflessioni emerse da questa ricerca.
Daniele, K. (2023). La valutazione degli interventi di educazione alla salute mentale nella scuola: rappresentazioni di insegnanti e dirigenti. PEDAGOGIA OGGI, 21(1), 237-243 [10.7346/PO-012023-27].
La valutazione degli interventi di educazione alla salute mentale nella scuola: rappresentazioni di insegnanti e dirigenti
Daniele, K
2023
Abstract
The terms “evaluation” and “education” are often considered antithetical. This fact probably stems from a typically “negative” attitude towards evaluation, supported by the current practice of evaluation, which is often based on “pricing”, certifying, and accounting for the “merit” of a person or service. This translates into anxiety and fatigue within educational services, reducing the evaluative act to a bureaucratic and administrative practice. Consequently, even when the evaluation has a “formative” meaning, it is reduced to an evaluation of customer satisfaction at the end of an educational path. Based on these assumptions, we sought to explore the opinions, representations, and experiences of a group of secondary school teachers and principals about evaluating educational practices to promote mental wellbeing and prevent adolescent discomfort. Our contribution will present some reflections that emerged from this research.File | Dimensione | Formato | |
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