Didier Eribon, a French philosopher and sociologist, is an author who can be given great relevance from a pedagogical point of view. Through a reinterpretation in a pedagogical key of his text "Return to Reims", the aim to highlight a series of educational processes that constrain the biographies of subjects on the basis of class and gender. The aim of this contribution is to derive insights for reading, thinking and practising education with a critical look to the social reality.
Didier Eribon, filosofo e sociologo francese, è un autore a cui può essere data grande rilevanza dal punto di vista pedagogico. Attraverso una rilettura in chiave pedagogica del suo testo “Ritorno a Reims”, si vogliono mettere in luce una serie di processi educativi che costringono le biografie dei soggetti su basi di classe e di genere. L’obiettivo del presente contributo è trarne degli spunti per leggere, pensare e praticare l’educazione con uno sguardo critico sull’esistente.
Romeo, S. (2023). I destini e le biografie sociali. Riflessioni pedagogiche a partire da Ritorno a Reims di Didier Eribon. RICERCHE PEDAGOGICHE, LVII(226), 79-95.
I destini e le biografie sociali. Riflessioni pedagogiche a partire da Ritorno a Reims di Didier Eribon
Simone Romeo
2023
Abstract
Didier Eribon, a French philosopher and sociologist, is an author who can be given great relevance from a pedagogical point of view. Through a reinterpretation in a pedagogical key of his text "Return to Reims", the aim to highlight a series of educational processes that constrain the biographies of subjects on the basis of class and gender. The aim of this contribution is to derive insights for reading, thinking and practising education with a critical look to the social reality.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.